Annetut palautteet ja vastaukset

9.9.2019

Palaute: Asiointi- ja neuvontapalvelut, sähköinen asiointi ja viestintä

Sen jälkeen kun Kangasalan nettisivut uusiutuivat, ei sivustolta ole löytänyt ”yhtään mitään”. Esim. kunnan päätökset, missä ne on? Ei löydy pöytäkirjoja ja jos joku sattuisi löytymään, niin siellä ei ole varsinaisia käsiteltyjä asioita. ”Kyllä me tiedotamme.” Joo.

Vastaus:
Annu Harju, asiakirjahallinnon suunnittelija
Toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat löytyvät osiosta Kaupunki ja päätöksenteko/Päätöksenteko. Sivun vasemmalta puolelta linkeistä avautuu erilliseen ikkunaan päätösten hakutoiminto Tweb-julkaisuna. Päätöksiä voi hakea mm. toimielimen, ajanjakson, diaarinumeron tai vapaan sanahaun perusteella. Hakuehtoihin sopivat päätökset listautuvat sivulle, ja asian otsikkoa klikkaamalla teksti avautuu luettavaksi pdf-muodossa.

Vastaus: Annikka Lampo, tiedottaja
Erinomainen apu tietyn asian etsimiseen verkkosivustoltamme on käyttää sivujen oikeassa ylälaidassa olevaa hakutoimintoa, joka perustuu ns. vapaaseen hakuun. Tämä verkkosivujen sisäinen hakutyökalu poimii laajasti esiin asiasisällöt, jotka vastaavat hakua.

4.6.2019
Palaute: Yleinen palaute
Tutkin kaikki linkit ja etsin toimintaa ja tapahtumia, liikuntaa, musiikkia, tms. esim. heinäkuussa. Olen kesä kangasalalainen jo 60- luvulta lähtien. Mitä voitte tarjota lomalaisille?. Emme halua istua vain mökeillämme mököttämässä. Voisitte järjestää esim. kävelykierroksia jossa tutustutaan tärkeisiin kohteisiin, historiallisiin tms. Rentoa puistojumppaa, jotain käsillä tehtävää pientä tekemistä, kasvisruoka kursseja, batiikkikurssi, lintujen tunnistuskurssi(ulkonäkö ja ääni), opastusta kalastamiseen esim naisille, vieheiden sidontaa, kalojen tunnistamista, sienten tunnistamista ym. Puistokonserttikin olisi kiva….. jne.
Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Kangasala on kesäpäivän kulttuurikaupunki ja täällä tapahtuu kesällä paljon. Kaupungin verkkosivuilta löytyy koko ajan päivittyvä tapahtumakalenteri www.kangasala.fi/tapahtumat. Tapahtumien järjestäjät ilmoittavat sinne aktiivisesti erilaisista tapahtumista. Verkko-osoitteesta visitkangasala.fi löytyy laajasti tekemistä ja touhua Kangasalla niin kesällä kuin ympäri vuoden.

Aurinkoista kesää!

22.5.2019
Palaute: Yleinen palaute
Olen pitkään ihmetellyt Kaivannon sairaalankylttejä tien varressa, eikö olisi jo aika poistaa ne turhina.
Vehoniemen automuseolle vievän tien (lähellä Alamajan risteystä) on ollut jo vuosia tie painunut ja huonossa kunnossa, nyt siihen on ilmestynyt kuopan liikennemerkki. Olisiko jo aika laittaa tien pätkä kuntoon, tiellä liikkuu tuhansia moottoripyöriä ja muita ajoneuvoja, jotka joutuvat tieosuutta varomaan.
Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Otin yhteyttä ELY-keskuksen tienkäyttäjän linjaan asiassanne ja he pyysivät välittämään tämän asian omaan palautekanavaansa osoitteessa liikenteen.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi. He ottavat teihin yhteyttä mahdollisten jatkotoimenpiteiden johdosta.


8.11.2018
Palaute: Kehitysidea

Jos kunnan sivuilla on jotakin matkailuun liittyvää infoa, on se niin tarkkaan piilotettu että ei sitä tällainen tavallinen konsultti löydä. Yritin tänään etsiä sivuiltanne yleistä tietoa matkailijalle, esim. kunnan alueella sijaitsevia ruokaravintoloita. En löytänyt. Ilmeisesti kunnan strategiaan ei kuulu matkailijoiden houkuttelu 🙁

Vastaus: elinkeinoasiamies Irene Suhonen
Kangasalan kaupungin verkkosivujen etusivuilla on ensimmäisten asioiden joukossa kolme isoa kuvaketta pääkohderyhmiä varten, joista yksi on Visit Kangasala eli matkailijat. Tätä klikkaamalla ohjautuu suoraan Kangasalan kaupungin viralliselle matkailusivustolle. Verkkosivuston hakuominaisuutta käytettäessä sana matkailu ohjaa suoraan sivulle https://www.kangasala.fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/visit-kangasala/, jossa kerrotaan matkailusta ja joilla on myös linkki samaiselle Kangasalan kaupungin viralliselle matkailusivustolle. Tältä  kaupungin viralliselta matkailusivustolta löytyy majoitu ja nauti otsikon alta kattava listaus Kangasalan ravintoloista ja paljon muitakin matkailijaa palvelevia tietoja.

29.10.2018

Palaute:Ateria- ja siivouspalvelut, Kehitysidea

Haluaisin antaa palautetta (koulu-) ruokailuista Suoraman koululla Kangasalla.
Olen nyt syksyn ajan seurannut ruokalistoja jamix sovelluksella ja ihmettelen joka toinen viikko tarjottavaa puuroateriaa. En pidä edes ajatuksesta, että kuluttavat, liikkuvat, kasvavat lapset joutuisivat tankkaamaan lounaaksi puuroa niin usein. Sen voi viedä henkilöstöruokaloihin vaihtoehdoksi, kolmen ruokalajin linjastoihin, jossa ihmiset eivät kuluta edes samoissa mittakaavoissa, ylipaino, ja muut perussairaudet seuraavat työterveystilastoihin.
Ainakin tulisi tarjota vaihtoehtoja näille lapsille samassa mittakaavassa! Kasviksia, paikallisia ruokatuottajia kannatamme ja ymmärrän teemaviikkoja joita järjestetään. Näissä on kuitenkin huomioitava rinnalla kasvavien lasten kehitys, kasvu ja oppiminen! On Ok että maistatetaan uutuuksia, mutta jos ei jostain pidä, on tarjottava toinen vaihtoehto. Esim hirssi/tattari papu -mifu /tofu padat … ei hyvää päivää! Nyt järki käteen!!
Toisekseen useammat saman alueen jo koululaiset lapset ovat verranneet ruoan laadun heikentyneen jälleen Kangasalla tänä vuonna.

Olen tästä puuropäivästä johtuen joutunut tekemään lapselleni esikouluun eväät mukaan.
Huomaan kotona ruokailun vaikuttavan siten, että klo 16 on huutava nälkä/ verensokerit matalalla ja ilta tankataan ruokaa! Surukseni joudun toteamaan, etteihän tähän valitettavasti kaikissa kodeissa ole edes mahdollisuutta.
Aikaisemmin ihmettelin, miksi isommat lapset käyvät kaupassa koulupäivän aikana ostamassa eväitä.. (kouluhan tarjoaa hyvää ja maittavaa perusruokaa) syy: juurikin tästä samaisesta syystä!
Ratkaiseeko kaupungin kilpailutuksen hinta tämän vai missä syy?
Aion lähitulevaisuudessa päästä seuraamaan kouluruokailua satunnaisesti, jotta voin itse todeta millä mallilla ruuan laatu on, vieden asiaa eteenpäin. Olen antanut tämän saman palautteeni Jamix-palvelun tarjoajalle, mutta uskon tämän olevan väärä instanni palautteelle, ja että tämä kuuluu kaupungin sisällä ratkaistavaksi asiaksi

Vastaus:Tanja Kajava Tuotantosuunnittelija

Kiitos palautteesta ja kiinnostuksen osoittamisesta kouluruokailua kohtaan.

Totta on, että tänä vuonna koulujen ruokalistalle on lisätty yksi puuropäivä. Syynä tähän ei ole hinta, vaan saamamme asiakaspalaute. Puuro pääruokana on yksi suosituin ruoka kouluissa. Lounas ateriaan Kangasalla, myös puuro päivään, kuuluvat aina kaikki suositellut aterian osat. Tarjolla ei siis ole vain puuroa. Kouluruokailun taustalla on lainsäädäntö, jossa määritellään sen tarkoituksenmukaisuus ja maksuttomuus. Ravitsemuksellinen näkökulma on tärkeä osa kouluruokailua. Vaikka ruokalista suunnitellaan täysipainoiseksi, ainoastaan syöty ruoka ravitsee. Tämän vuoksi olemme kehittäneet myös ruokalistaa asiakaslähtöisempään suuntaan. Tarkoituksemme ei ole tinkiä ravitsemuksesta.

Olette sitä mieltä, että kouluruokailun laatu on heikentynyt tänä vuonna. Toivotamme teidät tervetulleeksi tutustumaan kouluruokailuun ja tarjontaamme. Ruokalistaa ja tarjontaa on edelleen kehitetty tälle vuodelle lisäten tarjontaa ja vaihtoehtoja. Mielestämme laadusta ei ole tingitty, vaan sitä on parannettu. Esimerkiksi salaattipöytiä on kohennettu, hedelmiä tarjotaan entisestä useammin ja tuoretta leipää tarjotaan vähintään kahdella lounaalla viikossa sekä pääruoan laadun tasaisuutta on parannettu. Otatte kantaa myös useamman ruokavaihtoehdon tarjontaan. Mielellämme kerromme, että meillä on Kangasalla parhaillaan menossa kokeilu useamman ruokavaihtoehdon tarjoamisesta perusopetuksessa.

Lounaan energiasisältö ei mainitsemallasi asiakasryhmällä riitä täyttämään energiantarvetta klo 16 asti, vaan he tarvitsevat siinä välissä välipalan. Tästä asiasta olemme samaa mieltä. Jos lapsenne osallistuu iltapäiväkerhoon hänelle tarjotaan siellä välipala.

Ymmärsin palautteestanne, ette olisitte halukas edistämään kouluruokailun kehittymistä. Lienee paikallaan käydä tutustumassa siihen tarkemmin paikan päällä. Voimme sopia teille lounas tutustumisen haluamaanne kouluun. Voitte nauttia siellä vierailunne aikana myös lounaan ja seurata ruokailu tilannetta tarkemmin. Milloin teille sopii? Tapaamiseen voi tulla mukaan myös ateria- ja siivouspalvelujen palveluesimies. Näin saatte vastuksia mahdollisiin kysymyksiinne samalla kertaa ja kehitysehdotuksenne saadaan heti eteenpäin.

8.8.2018
Kommentti: Kuinka monta prosenttia tämän lomakkeen kautta annetuista viesteistä julkaistaan nettisivuilla? Tiedän että palautetta on annettu (asiallisesti), mutta viimeksi julkaistu palaute on toukokuulta ja on melkoisen epätodennäköistä, että olisin ainoa ihminen, joka palautetta on antanut tätä kautta. Itse asiassa tiedän, että muutkin ovat palautetta laittaneet. Joten lähetetyt vs julkaistut palautteet suhde olisi hyvä tietää ja lisäksi kriteerit, millä näitä palautteita julkaisette, vaikka julkaisulupa olisi annettu. Melkoista yritystä pestä kasvojaan olemalla julkaisematta palautteita.

Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Kaikki palautteet ja vastaukset julkaistaan, joihin palautteen antaja on antanut julkaisuluvan ja jotka eivät sisällä asiatonta kielenkäyttöä. Palautteita ja vastauksia julkaistaan sitä mukaa, kun niitä saapuu. Tarkkaa takarajaa julkaisulle ei ole, vaan niihin vastataan mahdollisimman ripeästi ja kohtuullisessa ajassa.

29.5.2018

Palaute: Terveystarkastajien yhteystiedot ym. info

Kunnan nettisivuilta ei löydy lainkaan kunnan terveystarkastajan yhteystietoja eikä minkäänlaista infoa ja linkkiä, mistä ko. henkilön tavoittaa. Kunnan vaihteesta kyllä löytyi henkilön puhelinnumero, mutta sen kautta ei henkilöä tavoitettu. Tampereelta ohjattiin soittamaan ja ottamaan yhteys oman kunnan terveystarkastajaan, mutta kunnan omat sivut eivät valitettavasti palvele ko. asiassa lainkaan. Laittakaa nyt ihmeessä tämä asia kuntoon ja palvelkaa meitä kuntalaisia.

Vastaus: Toimistosihteeri Merja Kovamäki
Hyvä asiakas!
Terveystarkastajien yhteystiedot löytyvät Kangasalan kaupungin nettisivuilta tämän pitkän polun päästä.

https://www.tampere.fi/asuminen-ja-ymparisto/elintarvikevalvonta-ja-ymparistoterveys.html

Ympäristöterveydenhuolto sanan takaa löytyy linkki Tampereen kaupungin sivuille. Sivuilta löytyy asiakaspalvelun puhelinnumero Palvelupiste Frenckell 03 5656 4400. Sivuilta löytyvät lisäksi erikseen elintarvikevalvonnan, terveydensuojelun ja tupakkavalvonnan yhteystiedot.


10.4.2018
Palaute: Terveyskeskuksen ajanvarauksen pitkä jonotusaika
Jonotin terveyskeskuksen ajanvaraukseen 60 minuuttia. Ensinnäkin palvelu aukesi 15 minuuttia luvattua myöhemmin, koitin siis soittaa heti klo 8 aikaan. Toisekseen linjalla kerrottiin olevan jonossa 3 ennen minua. Kesti yli 40 minuuttia, että olin seuraavana vuorossa. Tasan 60 minuutin kohdalla jonotus päättyi ja nauhalta ilmoitettiin ”Palvelu ei ole käytössä, jätä soittopyyntö.” Eli juuri kun olin pääsemässä läpi tunnin jonotuksen jälkeen, minut heitettiin pois jonosta. Kokeilin soittaa uudestaan ajanvarausnumeroon ja se toimi aivan normaalisti, nyt vain jonossa oli 7 ennen minua, joten luovutin suosiolla. Mikäli ajanvarausnumerossa on jokin katkaisuaika, niin siitä voisi kertoa puhelimessa tuon ajankohdan lähestyessä. Soittopyyntöön vastattiin klo 15 jälkeen, mikä oli aivan liian myöhäistä kun kyseessä oli lapsen kiireellinen lääkärin tarve. Ajanvaraukseen olisi pystyttävä resurssoimaan riittävästi työvoimaa, jotta joko tuollaisia jonoja ei pääse muodostumaan tai soittopyyntöjä pystytään purkanmaan järkevässä ajassa, jotta hoitoon pääsy on ylipäätään mahdollista.

Vastaus: Vt. osastonhoitaja Marika Tamski
Kiitos palautteesta ja pahoittelut puhelinruuhkatilanteen aiheuttamasta viivästyksestä! Heti palveluajan alkaessa klo 8 puhelinpalvelu on yleensä kaikkein ruuhkaisin. Silti linjoille pitäisi päästä jonottamaan heti klo 8 alkaen. Muita palautteita siitä, että puhelinpalveluun ei olisi päässyt heti klo 8 alkaen, ei ole tullut. Selvityksen tekemiseksi kannattaa ilmoittaa tarkka ajankohta, jolloin palveluun on yritetty soittaa ja numero johon on yritetty soittaa. Puhelun tarkka jäljittäminen on mahdollista kun ilmoittaa yksikön lähiesimiehelle numeron, josta on soittanut.

Puhelinjärjestelmässämme on valittuna jonotusaikamaksimiksi 60 minuuttia, jonka jälkeen järjestelmä tarjoaa automaattisesti takaisinsoittoa. Aikaraja on valittu välttämään vahingossa tapahtuvat jonotukset eli sellaiset, joissa puhelinlinja olisi jostain syystä jäänyt soittajalta vahingossa auki. Meidän puhelinpalvelujärjestelmän tuottaja ei ole tarjonnut vaihtoehtoa, jossa järjestelmä etukäteen ilmoittaisi mahdollisen jonotusajan päättymisestä. Laitamme tästä palveluntuottajalle kehittämispyynnön.

Kannattaa hyödyntää puhelinpalvelumme takaisinsoittoa, jota järjestelmä tarjoaa aktiivisesti useita kertoja jonotusaikana. Takaisinsoitot soitetaan sitä mukaa kun niitä tulee ja viimeistään puhelintunnin päätyttyä. Valitettavasti puhelinjärjestelmässä on ollut tuolloin ongelmia takaisinsoittojen poimimisessa, jonka vuoksi takaisinsoitot ovat ruuhkautuneet ja niitä on purettu jopa klo 18 saakka. Palveluntarjoajalle on tehty vikailmoitus keskiviikkona 4.4. kun kattava tieto on saatu asiasta. Palveluntarjoaja on tehnyt kiireellisen päivityksen järjestelmään su 8.4. takaisinsoittojen poimimisongelman vuoksi.

Selvityksessä havaitsimme myös, että pääsiäisen jälkeen tiistaina 3.4. vastaanotimme poikkeuksellisen suuria määriä puheluita. Valitettavasti yllättävien poissaolojen myötä, meillä oli ennakoitua vähemmän henkilökuntaa vastaamassa. Myös tämä lisäksi puhelinpalvelun haasteita. Toivottavasti yhteydenotto sujuu tulevaisuudessa jouhevammin!

Palautteesta kiittäen ja tilannetta pahoitellen
t. osastonhoitaja Marika Tamski

25.1.2018
Palaute: Palautetta on annettu kaupungin tuen vähäisyydestä uimahallille sekä lippujen hinnoista

Vastaus:  talousjohtaja Seppo Saarinen
Kaupungin talousarviossa on varattu konserniavustusta 765 000 euroa uimahallille. Lisäksi on 120 000 euroa palvelujen ostoon uimahalliyhtiöltä.

Vastaus: Paula Liinamaa, Kangasalan uimahallin toimitusjohtaja
Kiitos paljon palautteesta! Kangasalan uimahallissa on viisi allasta, liukumäki, hyppytorni ja ponnu. Tarjolla on altaita hieman enemmän kuin useissa ympäristön uimahalleissa. Myös veden lämpötila on lasten altaissa korkeampi kuin esim. Tampereen halleissa. Tarjoamme talon puolesta myös vesilelut ja vesijuoksuvälineet. Vesijumppa on maksullista, koska ostamme ohjauksen talon ulkopuolelta.

Kun Kuohussa käy noin 200 000 asiakasta vuodessa, voidaan laskea, että yhden euron alennus lipun hintaan tarkoittaa kaupungilta lisäavustusta 200 000 €. Ehdotettu 4,4 euron alennus tarkoittaisi 880 000 € lisäavustusta.

Kuohu huomioi eläkeläiset, työttömät, opiskelijat ja lapsiperheet edullisemmilla hinnoilla. Vuoden alusta on otettu käyttöön iltapäivän perhelippu, joka maksaa arkisin 16 €, sisältäen 2 aikuista ja kolme lasta.  Eläkeläisten uintikerta 10-kerran sarjalipulla maksaa 4 €. Voittoa uimahalli ei tavoittele. Käyttökulut nousevat vuosittain n. 5 % koska mm. sähkön, veden ja kaukolämmön hinnat nousevat.