Annetut palautteet ja vastaukset

23.7.2020

Palaute: kiitos

Kiitos kirjaston omatoimiajasta Sahalahdella! Antaa lisämahdollisuuksia kirjaston käyttöön kun aukiolot ovat nyt laajemmat.

Vastaus: kirjastopalvelujohtaja Annamari Nikara-Nummi

Hei! Kiitos kiitoksista! Pyrimme jatkuvasti lisäämään palveluidemme saavutettavuutta ja omatoimikäyttö on yksi parhaista tavoista laajentaa kirjastojen aukioloaikoja.

29.6.2020

Palaute: kehitysidea

Tervehdys!
Jo aiemmin olen tästä asiasta viestitellyt, mutta nyt tämä asia on taasen ajankohtainen: Nimittäin kun Kangasalla ei ole valitettavasti pitkään aikaan ollut Camping-aluetta tai vastaavaa, vaikka Kangasala ilmeisesti pyrkii kehittämään matkailu-sektoriaan. Kevään Caravan- lehdessä oli artikkeli, jossa kerrotiin, että ”Mittava matkaparkkihanke herätti kuntien kiinnostusta”. Karavaanareille aiotaan Suomessa rakentaa jopa 50 lyhytaikaista leiriytymisaluetta eri puolille Suomea. Hankkeen on käynnistänyt BestPark yhtiö. Jutun mukaan kiinnostus asiaan on ollut erittäin suurta!

Allekirjoittanut on jo varmaankin vuosi sitten kirjoitellut Kangasalan Sanomiin, että Kangasalle pitäisi rakentaa kunnon matkaparkki, koska täällä ei ole nykyisin minkäänlaista leirintäaluetta tai Caravan- aluetta. Ja paras sijoituskohde olisi mielestäni Kisaranta eli lähelle Mobiliaa. Kisrannan tanssipaviljongin vieressä olisi lähellä Mobiliaa valtavasti sopivaa tilaa kunnon matkaparkille. Jos Kangasala haluaa kehittää matkailuaan, niin mielestäni matkaparkki olisi välttämätön. Kisarannan ja Mobilian alue olisi mitä erinomaisin paikka, sillä alueella on museoita, Mobilian ravintola, uimaranta, satama, kesäteatteri, sääksikeskus, Pohtiolampi, tanssipaviljonki, leikkikenttä, lasten ajoharjoittelurata, ratsastusmahdollisuuksia ja myös Keisarinharju maisemineen. Sekä tietysti Roine ja Längelmävesi sekä Vehoniemen maisemat sekä automuseo ja näkötornit. Sekä Sarsan esihistorialliset maisemat! Eikä Kangasalan keskustaankaan ole pitkää matkaa!

Ehdotan, että Kangaslan matkailun kehittämisestä vastuussaolevat tahot ottaisivat yhteyttä vaikkapa tuohon BestPark-yhtiöön! Tiedoksi sitten myös, että mm. Akaa on ilmeisesti puuhaamassa omaan satamaansa em. matkaparkkia! Ei kai Kangasallakaan voida jäädä toimettomaksi tällaisessa hienossa asiassa! Joten tässä ehdotus!

Vastaus: toimitusjohtaja Päivi Kuusivaara, Business Kangasala Oy

Hei, ja kiitos palautteesta. Meillä ei tällä hetkellä tosiaan ole caravan-aluetta, mutta matkailuautolla yöpyminen onnistuu kyllä. Mobiliassa on jo nyt mahdollisuus yöpyä yön yli matkaparkissa. Juhannuksena kyltitettiin myös keskustan urheilukentälle mahdollisuus yön yli yöpymiseen. Tilapäisellä kokeilulla halutaan saada kokemuksia matkaparkin toimivuudesta ja tarpeellisuudesta keskustan läheisyydessä.

Kisarannan kehitys on käynnissä ja sen osalta täytyy tarkoin harkita, mikä matkailua palveleva toiminta sopisi alueelle parhaiten.

29.6. 2020

Palaute: kehitysidea
Kangasalan kaupungin etusivut ovat hyvät, mutta jos hakukenttään sivuilta laittaa esim. Kuohu aukioloajat, ei ole hyvä, että matkailuesite on ensimmäinen hakukohde ja aukioloaikaa ei näy missään. Ensimmäinen hakukohde olisi mielellään Kuohun etusivu. Tämän palautekentän kielitarkistus oletus on englanti, uskosin että enemmän palautetta tulee molemmillla kotimaisilla kielillä. Minusta on kiva asua Kangasalla jo viidettä vuotta.

Vastaus: tiedottaja Annikka Lampo

Kiitos palautteesta ja oikein mukava kuulla, että viihdyt Kangasalla. Kaupungin sivuston etusivulta uimahalli Kuohun omille verkkosivuille pääsee suoraan kahdella klikkauksella joko valikosta Suosituimmat sivut tai päänavigaation kautta: kulttuuri- ja vapaa-aika-> kuvake Uimahalli Kuohu. Suosituimmat sivut -valikko löytyy etusivun pääkuvan alalaidasta oikealta. Kuten toivoitkin, niin uimahallista tietoa hakevat johdatetaan suoraan ajankohtaisimman tiedon äärelle uimahallin omille sivuille, mutta valitettavasti hakutoiminto ei tällä hetkellä pysty johdattamaan suoraan ulkopuolisille verkkosivuille. Hakutoimintoa kuitenkin kehitetään parhaillaan.

Palautelomake-sovelluksen toimittajan mukaan kielitarkistuksen ongelma johtuu nettiselaimesta ts. vaikka selaimen kielitarkistuksen oletuksena olisi suomi, selain saattaa silti tarkistaa väärin. Kannattaa siis kokeilla lomakkeen täyttämistä muutamalla eri selaimella, jos mahdollista.

25.6.2020

Palaute: kehitysidea
Olisiko mahdollista saada Kangasala.fi:n etusivulle ( tai linkit suoraan etusivulta) kaikki vikapalveluita/ akuutteja asioita koskevat puhelinnumerot – ei vain perusyhteystietoa keskukseen, jonka aukioloaika on varsin rajallinen. Esim. teiden kunnossapitoon liittyvän puhelinnumeron löytämiseen meni tovi…

Siinä kohtaa kun haluaa ottaa yhteyttä akuutisti, ei yleensä aika riitä siihen, että yhteystietoa täytyy etsiä tavattoman kauan.

Vastaus: tiedottaja Annikka Lampo

Kiitos palautteestasi, sen pohjalta olemme lisänneet etusivulla sijaitsevaan ”Suosituimmat sivut”-valikkoon myös suoran linkin Vikailmoitukset-sivulle.  Toivottavasti se sujuvoittaa asiointia jatkossa.

Suoria linkkejä keskeisimmille/eniten käytetyille sivuille on myös koottu päänavigaation yläpuolella näkyvään punaiseen palkkiin. Palkki näkyy kaikilla sivuilla paitsi mobiilisovelluksissa, joissa se näkyy päänavigaatiolistauksessa.

Navigaation kohdasta ”Asiointi” pääsee suoraan sivulle, jolla yleisten yhteystietojen lisäksi on tietoa eri asiointitavoista, aukioloajoista, laskutuksesta ja tietosuojasta. Myös suoraan Yhteystiedot-sivulle pääsee miltä tahansa alasivulta tuosta punaisesta yläpalkista tai päänavigaatiolistauksesta. Yhteystiedot sivulla on yleisimmät yhteystiedot, mutta kys. sivulla oikealla on lisäksi harmaapohjainen kuvake, josta pääsee varsinaiseen yhteystietohakemistoon. Hakemistossa on eripalveluiden yhteystietoja, joita voi myös hakutoiminnolla suodattaa palveluittain ja aiheittain.

22.6.2020
Palaute: Kehitysidea
Hei, huomasin, että digipalveluissanne saattaa olla puutteita mitä tulee saavutettavuuteen. Enkä löytänyt lainkaan saavutettavuusselostetta.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190306

Laissa on määritelty vähimmäistaso digitaalisten plveluiden saavutettavuudelle julkisen sektorin verkkosivustojen ja mobiilisovellusten osalta.
Lain pohjana toimii World Wide Web Consortiumin laatima Verkkosisällön saavutettavuusohjeistus WCAG 2.1 (taso AA). https://www.w3.org/Translations/WCAG21-fi/

Suosittelisin, että digitaalisten palveluiden saavutettavuus arvioitaisiin ja puutteet korjattaisiin lain edellyttämälle tasolle. Lisäksi saavutettavuusseloste tulisi löytyä.

Lisätietoa saavutettavuudesta esim: www.saavutettavuusvaatimukset.fi
https://www.eficode.com/learn/saavutettavuus-opas

Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne! Kangasalan kaupunki tavoittelee strategiassaan ”palvelevaa, uudistuvaa toimintakulttuuria ja sujuvan arjen Kangasalaa”. Yhtenä ajurina tavoitteessa on toteuttaa palautteessa mainittua saavutettavuutta.

Kaupungin tarjoaman verkkosisällön ja mobiilisovellusten kartoittamista tehdään meillä parhaillaan omana työnä ja sähköisen työkalun avulla, jotta sähköiset palvelumme olisivat mahdollisimman saavutettavia erilaisille käyttäjille viimeistään saavutettavuusdirektiivin edellyttämään eräpäivään 23.9.2020 mennessä. Tarkoituksena on osallistaa myös nuorisovaltuustomme, vanhus- ja vammaisneuvostomme tähän työhön. Saavutettavuusseloste sekä palautekanava laaditaan samassa aikataulussa lainsäädännön edellyttämässä aikataulussa ja tavalla.


15.6.2020
Palaute: Kiitos
Olipas mukava huomata että uimarantoja siivotaan myös viikonloppuisin. t. aamu-uinnille vesaniemeen menossa.
Vastaus:
Kiitos mukavasta palautteesta.

4.6.2020
Palaute: Kommentti
Lääkärien suuri määrä ei auta potilaita vaan laatu ja vastuu joka on ollut jo pitkään pirkanmaalla erittäin heikko.
Terv. Heitteille jätetty potilas

Vastaus: johtava ylilääkäri Tiina Viitaniemi
Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueella terveyskeskuslääkäreiden määrä on valtakunnallisesti asetetulla tavoitetasolla suhteessa väestön määrään. Pirkanmaan alueellisessa vertailussa yleislääketieteen erikoislääkärien määrä on meillä alueen paras, 69 % kaikista terveyskeskuslääkäreistä (Aamulehti 3.6.2020), joten perusterveydenhuollon osaaminen on lääkärikunnallamme erinomaisella tasolla. Suurimman vastuun terveydelle hyödyllisten elintapojen noudattamisesta ja terveydenhuollon ammattilaisen suositteleman hoidon toteuttamisesta kantaa potilas itse. Me julkisen terveydenhuollon ammattilaiset, kuten lääkärit, hoitajat ja fysioterapeutit, autamme tässä niillä keinoilla, jotka on todettu tehokkaiksi ja joihin meillä on mahdollisuus.

5.5.2020
Palaute: Kiitos
Kävin maanantaina 4.5 luomenpoistossa nattarissa, ja kaikki sujui mainiosti. Lääkäri, hoitaja sekä hoitajan harjoittelija olivat kaikki älyttömän mukavia, sekä asiantuntevia. Kävin tänä vuonna myös ”hampaidenhoitoviikolla” kangasalan keskustassa hampaiden tarkastuksessa sekä suuhygienistillä, ja sielläkin kaikki olivat niin mukavia ja osaavia! Uskomatonta, kuinka hyvää palvelua kangasalan kunnalta on aina saanut. On joka kerta päihittänyt yksityisen mennen tullen.
Vastaus: ylilääkäri Liisa Joutsiniemi
Kiitos hyvästä palautteesta

24.4.2020
Palaute: Kommentti
Olen 2 keväänä ollut jo yhteydessä siitä kun Kangasalantien ja Prisman välisen hiekka-kävelytien vieressä (rampin ja Jyskin välissä) on vuodesta toiseen kaadettujen puiden ja/tai pensaiden risukasat ilman että kukaan kerää niitä pois. Viestini välitetään eteenpäin (?) aina mutta kukaan ei niitä siivoa pois, näky on todella epäsiisti. Toisella puolen samaa kävelytietä on joka vuosi hirveä määrä roskaa (ne kerran kerättiin kyllä) rinteessä, vuosi sitten roskien seasta varis nappasi rotankin mukaan silmieni edessä. Lähellä ei ole roskakoria missään (kehitysidea), onko muita ideoita miten roskaaminen tuossa kohtaa vähenisi?
Vastaus: kaupunginpuutarhuri Jari Järvinen
Kiitos viestistäsi koskien Lentolan marketalueen pientareiden epäsiisteyttä.
Kangasalantien puolella ei ole kaupungin maaomaisuutta, siinä rajanaapureina ovat liikekiinteistöt ja ELY-keskus. Sen alueen epäkohdista voit olla yhteydessä ELY:n tienkäyttäjän linjaan p. 0200 2100. Valtatien puolella rajanaapureina ovat liikekiinteistöt, kaupunki ja ELY-keskus. Kevytväylä näyttäisi olevan kaupungin maalla. Voimalinjan omistaja on hakannut vesaikon ja jättänyt syntyneen risun maanomistajan (kaupunki ja ELY-keskus) vastuulle. Otamme ohjelmaamme kaupungin omistamien alueiden siistimisen ja harkitsemme roska-astian sijoittamista alueelle.

23.4.2020
Palaute: Kommentti
Ikääntyneiden vanhempieni luona kävi ambulanssi isäni nenäverenvuodon takia. Henkilökunnalla ei ollut maskia. Miten tämä voi olla mahdollista?
Vastaus: Johtava ylilääkäri Tiina Viitaniemi
Vastattu yksityisesti

22.4.2020
Palaute: Kommentti
JOS VATIALAN TERVEYSASEMALTA LUVATAAN SOITTAA NIIN KYLLÄ PITÄISI MYÖS SOITTAA!!!!!!!! kaksi asiaa saman päivän aikana ja kumpaakaan ei yhteydenottoa tullut. Saa odottaa koko päivän soittoa, jota koskaan ei edes tule.
Vastaus: ylilääkäri Liisa Joutsiniemi
Kiitos palautteesta. Valitettavasti vastaus on koronakiireiden vuoksi viipynyt näin pitkään. Pahoittelut, että kohdallasi on käynyt näin. Päivän asiat kyllä pääsääntöisesti hoidetaan saman päivän aikana. Poikkeuksena toki voi olla se, että ammattilainen ei tavoita asiakasta. Tällöinkin pääosin tavoitellaan useamman kerran. Seuraavan asioinnin yhteydessä pyytäisin varmistamaan, että puhelinnumerotiedot ovat oikein.

 

16.4.2020
Palaute: Kommentti
Soitin tänään n. klo 13:50 – 14:10 Suoraman terveyskeskukseen ja haluaisin kehua hoitajaa joka vastasi puheluun. Tarvitsin reseptin allergiaani ja hän hoiti tilanteen nopeasti ja helposti. Vaikka hoitajilla on varmasti kiire niin tämä ei välittynyt puheluun ollenkaan ja tunsin, että minusta oikeasti välitetään. Haluaisin kiittää myös lääkäriä, joka alkoi heti kirjoittamaan reseptiä, Kiitos paljon teille! 🙂
Vastaus: ylilääkäri Liisa Joutsiniemi
Kiitos palautteesta. Kiva kuulla, että olit tyytyväinen saamaasi palveluun.

6.4.2020
Palaute: Kysely koirapuistosta Korpipuiston lähialueen asukkaille
Vastaus: suunnittelija Milla Santalehto, kaupunginpuutarhuri Jari Järvinen
Kangasalan kaupunki ja kaupungin elinkeinoyhtiö Business Kangasala Oy järjestivät syksyllä 2019 kaupungin verkkosivuilla kyselyn koirista, jonka yhtenä osa-alueena oli sopivan sijainnin etsiminen koirapuistolle. Kyselyn tulokset toimivat materiaalina kaavoituksen tueksi sekä elinympäristön kehittämiseksi.

Kyselyn vastausten perusteella sijaintisuunnitteluun valikoitiin otollisimmat ehdotukset, joiden plussat ja miinukset tarkasteltiin teknisessä keskuksessa. Pikonkankaalla sijaitseva Korpipuisto kuului ehdotettuihin sijainteihin, josta haluttiin kartoittaa lähialueen asukkaiden mielipiteitä.

Kysely oli auki ajalla 26.2. – 23.3.2020. Kyselyyn lähetettiin 56 ilmoitusta kiinteistöille, jotka rajautuvat suunnittelualueeseen tai sijaitsevat 50 m etäisyydellä suunnittelualueesta. Kyselyyn oli mahdollista vastata sekä sähköisesti nettikyselyn avulla että kirjeitse. Kyselyyn saatiin yhteensä 43 vastausta.

Kyselyn vastausten perusteella koirapuistoa vastusti Korpipuiston alueelle 81,4 % (35 kpl) vastaajista, ja kannatti 16,3 % (7 kpl vastaajista). Yksi vastaajista (2,3 %) ei valinnut kantaansa puolesta tai vastaan (en osaa sanoa). Vastaajista 16,3 % uskoi käyttävänsä koirapuistoa, jos sellainen rakennettaisiin Korpipuiston alueelle.

Koirapuiston mahdollista sijaintia Korpipuistossa pidettiin mm. seuraavista syistä huonona:
-asutus on liian lähellä
-koirien haukkuminen, meluhaitat
-kasvava ajoneuvoliikenne alueella
-koirapuiston etäisyyden asutuksesta olisi oltava mielellään yli 100 metriä, kuitenkin vähintään 50 metriä
-Korpipuiston metsäinen alue on ulkoilijoiden, lasten ja omakotiyhdistyksen tärkeä virkistys-, leikki- ja kokoontumispaikka
-Korpipuiston alue liian pieni kyseiselle toiminnolle

Koirapuistoa kannatettiin mm. seuraavista syistä:
-koirapuistoa on jo pitkään odotettu Kangasalla, tarvetta olisi
-olisi ihan naapurissa
– koirat tarvitsevat sosiaalista kanssakäymistä

Kyselyyn annettiin lisäksi avointa palautetta, joissa ehdotettiin koirapuistolle sijaintia mm. seuraaviin paikkoihin:
-kerrostalovaltaiselle alueelle
-harjumetsikköön
-hiekkamonttuihin
-Pikkolan pelloille
-Kyötikkälään
-Mäntyveräjän alueelle
-Pähkinäkallioon (HUOM. LUONNONSUOJELUALUE)

Kangasalan kaupunki/ tekninen keskus kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita vastauksista.
Kyselyn tulosten perusteella Korpipuiston kohde koirapuistolle hylätään sijaintisuunnittelussa ja tekninen keskus jatkaa sopivan sijainnin etsimistä edelleen muiden ehdotusten pohjalta. Kyselyn tulosten raporttiin pääsee alla olevasta linkistä.
Liite: Pikonkankaan (korpipuisto) koirapuiston kyselyn raportti


2.3.2020

Palaute: Kiitos
Suurkiitokset tänään 27.2.20 Vatialan terveysaseman sairaanhoitajalle ja lääkärille joustavasta työskentelystä! Tyttären korvavaiva tutkittiin ensin hoitajan toimesta, jonka jälkeen lääkärin konsultaatio onnistui näppärästi ja joustavasti. Itse hoitoalan ammattilaisena arvostan asiakkaan joustavaa ja oikea-aikaista palvelua ja hoitoa ilman turhia ”kiemuroita”. Juuri näin hoitajan ja lääkärin yhteistyön tulee toimia!
Vastaus ylilääkäri Liisa Joutsiniemi
Kiitos mukavasta palautteesta. Kiva kuulla, että hoitonne onnistui sujuvasti.


27.2.2020
Palaute:  Kysely Pikkolan liikuntapuiston suunnitelmista

Vastaus: kaupunginpuutarhuri Jari Järvinen, suunnittelija Milla Santalehto

Kangasalan kaupunki/ tekninen keskus on valmistellut Pikkolan liikuntapuiston suunnitelman, joka koskee lähiliikuntapaikan perustamista Pikkolan kampusalueelle. Suunnitelmien sisällöstä haettiin kaupunkilaisten näkemyksiä ja palautetta nettikyselyn avulla, joka oli avoinna 21.1.-4.2.2020. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.

Pikkolan liikuntapuiston suunnitelmaehdotus oli myös julkisesti nähtävillä ajalla 22.1. – 5.2. 2020 kaupungin nettisivujen ”Asuminen ja ympäristö/ Viheraluesuunnittelu”-osiossa. Lisäksi kaupunginpuutarhuri ja suunnittelijakonsultti olivat tavattavissa Pikkolan liikuntapuiston yleissuunnitelman esittelyn vuorovaikutustilaisuudessa 21.1.2020.

Pikkolan liikuntapuistosta on suunnitelmien mukaan tarkoitus tehdä kaupunkikuvaan nähden keskeinen lähiliikuntapaikka, joka on suunnattu alueen koululaisille ja vierailijoille sekä kaikille lähialueen asukkaille ja kauempaakin tuleville liikunnanharrastajille. Tavoitteena on luoda monipuolinen liikuntapuisto, joka parantaa laji- ja liikuntamahdollisuuksia alueella sekä lisää keskustan vetovoimaisuutta.

Pikkolan liikuntapuiston kyselyssä saatiin vastauksia 382 vastaajalta, joista 16 % asuu Pikkolan koulualueen läheisyydessä. Vastaajista 43% opiskelee Kangasalan lukiossa ja 5% Pikkolan yläkoulussa. Vastaajista on alle 20-vuotiaita 62%, 20-40-vuotiaita 15 %, 40-60- vuotiaita 21 % ja yli 60- vuotiaita 2 %.

Pysäköinnin läheisyyttä pidettiin erittäin tärkeänä suhteessa toimintoihin ja pysäköintialueelta oltiin yleisesti valmiita kävelemään 0-100 m. Pikkolan liikuntapuiston pienpelikenttien alue on suunniteltu Pikkolan koulualueen keskeiselle piha-alueelle, joka toimii nykyisin osittain paikoitusalueena. Esitetyn toteutuksen myötä osa koulun parkkipaikoista poistuu tai siirtyy kauemmas, mm. jäähallin laajentamisen yhteydessä toteutettavalle paikoitusalueelle. Vastaajista 80 % oli sitä mieltä, että Pikkolan kampuksen välittömässä läheisyydessä oleva piha-alue tulee varata mieluummin autojen pysäköintiin kuin lähiliikuntapaikalle. Loput vastaajista (20 %) kannattivat keskeisen piha-alueen käyttöä lähiliikuntapaikan toimintoihin.

Välineiden ja toimintojen kohdalla vastustettiin yleisesti enemmän kuin kannatettiin suunnitelmaehdotuksen sisältöä toiminnoille ehdotetun sijainnin takia. Pikkolan pienpelikenttien alueen välineistä ja toiminnoista kyselyn vastaajat pitivät kuitenkin tärkeimpänä monitoimiareenaa ja koripalloa. Pingistä ei kyselyn mukaan pidetty niin tärkeänä. Pikkolan liikunnallinen leikkikenttä on suunniteltu korvaamaan nykyinen leikkikenttä Pikkolan puistoalueella omenatarhan vieressä. Liikunnallisen leikkikentän välineistä ja toiminnoista arvostettiin eniten köysiparkour-rataa ja pomppumattoa. Ulkosoittimia ja hiekkalaatikkoa ei vastaavasti pidetty niin tärkeinä.

Pikkolan liikuntapuiston suunnitelmaehdotuksen vahvuutena pidettiin liikuntamahdollisuuksien lisäämistä liikuntatunneilla, välitunneilla ja vapaa-aikana sekä monipuolisia lajivaihtoehtoja. Lisäksi monessa vastauksessa liikuntapuiston ideaa ja ajatusta pidettiin hyvänä, jos sijainti olisi toinen. Muina suunnitelmaehdotuksen vahvuuksina mainittiin mm. alueen viihtyisyyden lisääntyminen, hyvä saavutettavuus, kaikkien ikäryhmien huomioiminen, liikunnallinen leikkipaikka ja sen sijainti sekä monitoimiareena ja koripallo.

Kysyttäessä suunnitelmaehdotuksen heikkouksista, vastauksista nousivat eniten esille koulualueen pysäköintipaikkojen tärkeys ja liikuntapuistolle ehdotettu sijainti. Vastaajista suurin osa piti erityisen tärkeänä, ettei lukion pysäköintipaikkoja saisi vähentää nykyisestä liikuntapuiston kustannuksella. Vastauksista kävi myös ilmi, että pysäköintipaikkoja toivottiin lisää nykytilanteeseen nähden.

Kangasalan kaupunki/ tekninen keskus kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita vastauksista ja suunnitelmiin perehtymisestä.

Suunnittelua on seuraavaksi tarkoitus työstää eteenpäin pienillä muutoksilla ja suunnitelmaehdotus viedään elinympäristölautakunnan päätettäväksi. Kyselyn tulosten raportti liitetään suunnitelmaehdotuksen oheismateriaaliksi.
Liite: Pikkolan liikuntapuiston kyselyn raportti.pdf


21.2.2020

Palaute: Kommentti
Hei, Finnsafe vartiointi liikkeen kyltit, joita on ripoteltu ympäri terveyskeskuksen aluetta eivät todellakaan luo turvallisuuden tunnetta; vanhempi rouva pelästyi, että ovatko nuo niitä odinnatsien
merkkejä.
Vastaus: ylilääkäri Liisa Joutsiniemi
Harmi, että kyltit ovat aiheuttaneet mielipahaa. Kyseessä on yhteistyökumppanimme tunnus, joten asia ei sinänsä liity omaan toimintaamme. Kiitos kuitenkin palautteesta.


18.2.2020
Palaute: Kommentti
Voi hyvää päivää tätä metropoli pelleilyä, jossa tehokkuus on pääasia. Ei lopu hyvinvointijohtajalta hommat tätä menoa, sen verran on heikkoa julkisen puolen kehitys. Havisevalle on rakennettava uusi terve koulu, eikä mitään yhtenäiskoulu pelleilyä. Opetelkaa matematiikkaa ja laskekaa pitkässä juoksussa SUURET hyödyt ja alkakaa OIKEASTI kehittämään MAHDOLLISUUKSIEN kautta myös maaseutua laajemmin, rakennuslupia vaan niin ihmisiä kyllä muuttaisi lisää. Jos hankkeet kouluverkossa menee läpi sellaisenaan, LOPETAN kaiken asioinnin Kangasalla ja keskityn vain Tampereen tarjontaan. Oskari TULLAAN ilmeisesti muistamaan MAASEUTU PITÄJÄN ALAS AJANANA. HÄVETKÄÄ ! Julkisten varojen käyttö pitäisi KIELTÄÄ tälläisiltä amatööreiltä TÄYSIN !
Vastaus:
Patrik Marjamaa, kehitysjohtaja
Kiitos palautteestanne. Kangasalan kouluverkko on rakentunut pitkällä aikavälillä; koulujen käyttöasteet vaihtelevat suuresti eivätkä sijainnit eivät ole optimaaliset nykyisen väestön sijainnin suhteen. Useat koulut ovat myös laajojen peruskorjausten tarpeessa saaman aikaan, kun kuntatalous on voimakkaasti kiristynyt valtakunnallisesti ja kaupungilla on historiallisen suuret investointivuodet edessään. Asuntorakentamista ohjataan kaavoituksen ja seudullisten tavoitteiden kautta. Toivommekin kuntalaisten osallistuvan Kangasalan kehittämiseen entistäkin vetovoimaisemmaksi asumisen ja yrittämisen kaupungiksi.

17.2.2020
Palaute: Kiitos
Haluan antaa palautetta Kangasalan aikuisten mielenterveyspalveluista. Avohoito Kangasalla ei voisi olla paremmin hoidettu. Kiitokseni koskee erityisesti avohoitoyksikkö Kajastetta. Siellä on todella ammattitaitoinen henkilökunta. Henkilökunta osaa suhtautua hyvin empaattisesti asiakkaiden tilanteisiin. Järjestetty toiminta siellä on sopivasti aktivoivaa ja tunnelma hyväksyvä ja kiireetön. Nyt Kajasteeseen on saatu pysyvä lääkärikin, kun oli hetki, jolloin lääkäri vaihtui alinomaan. On tärkeää, että lääkäri ei vaihdu koko ajan ja hän oppii tuntemaan potilaansa. Olen saanut Kajasteesta niin ison avun, ettei sitä sanoin voi kuvata! Toivon, että toimintaa pystytään jatkamaan nykytilanteen mukaisesti. Iso kiitos!
Vastaus: Tiina Viitaniemi, johtava ylilääkäri
Kiitos paljon hienosta palautteesta.


12.2.2020

Palaute: Kommentti
Vuoden rakennushanke 2017: Valinta on ihan ok.Jotain outoa on selostuksen viimeisessä kappaleessa: Kun valinta on Ristitien talo Suoramalla, nin miten viimeinen kappale Vatialan Eerolasta liittyy tähän? Siitä ikäänkuin puuttuu jotain ja hyvin oleellista!
Vastaus: Erik Åhman
Kiitos palautteesta. Tekstistä oli tosiaan jäänyt osa pois ja se on nyt korjattu.

11.2.2020
Palaute: Vanhuspalvelut, kiitos
Kiitos Pentorinteen vanhainkodille. Kävimme siellä tapaamassa tuttavaamme, joka oli päässyt hoitoon Pentorinteen vanhainkotiin. Hän kertoi viihtyvänsä siellä erittäin hyvin, ulkoisesta olemuksesta jo näki, kuinka hyvä hänen on siellä olla. Erityiskiitoksen haluan lähettää nuorelle hoitajalle, jonka tunnistin entiseksi hotellivirkailijaksi Jämsästä. Sama ystävällisyys ja palveluhenkisyys hänestä huokui, meidät otettiin niin lämpimästi vastaan ja tuttavamme kertoi hänen olevan loistava hoitaja. Kuten kuulemma ovat muutkin hoitajat siellä. Toivottavasti vanhainkoti ja sen kodinomainen ilmapiiri saavat olla ja toimia vielä monien vanhussukupolvien ajan. Hienoa Kangasala, kun ette ole kaikkea yksityistäneet, vaan tälläinen kunnallinen palvelu teillä vielä olemassa.

Vastaus: Marjut Hietanen, osastonhoitaja
On hienoa, että hyvän palautteen annetaan kuulua ja näkyä.  Kannustat palautteellasi hoitajia onnistumiseen ja edistymiseen sekä innostat meitä jatkamaan hyviä kohtaamisia.  Palaute muistuttaa meitä tämän työn merkityksellisyydestä. Kiitos!

 

7.2.2020
Palaute: Kehitysideat, Kirjasto- ja kulttuuripalvelut

Pääkirjaston työskentelypaikat
Kirjastossa tulisi olla paikkoja omalla tietokoneella työskentelyyn. Tällä hetkellä pöydät ovat niin matalia, että niillä työskentely tietokoneen kanssa (ja myös ilman) ovat hyvin epäergonomisia. Ergonomisuus tulisi huomioida pöytien korkeudessa, mikä sujuvoittaa myös työskentelyä. Työskentely tulisi myös mahdollistaa useammalle kuin yhdelle henkilölle. (tällä viittaan siihen yhteen, ilmeisesti äänieristettyyn tuoliin, joka näytti olevan tietokoneella työskentelyä varten.)

Vastaus: Elina Rauhala-Kari, osastonjohtaja

Kiitos palautteesta ja harmi, jos et ole löytänyt ergonomista työskentelypaikkaa.

Pääkirjastossa on 6-paikkainen hiljainen lukusali, joka soveltuu mainiosti oman tietokoneen kanssa työskentelyyn. Myös ryhmätila Suppaa voi käyttää silloin kun siellä ei ole varauksia. Oleskeluryhmistä osassa on matalat pöydät ja tuolit, osassa normaalikorkeat. Esimerkiksi kirkonpuoleisen suuren ikkunan lähellä on pöytä ja sen ääressä tuoleja. Vieressä on myös sähköpistokkeita. Lähellä on myös pieni sermillä varustettu työpiste. Alakerran lehtisalissa on 12 lukupaikkaa pöytien ääressä ja ne soveltuvat myös omalla tietokoneella työskentelyyn. Kirjastossa tosiaan on myös yksi äänieristetty tuoli, jossa on kääntyvä pöytätaso läppäriä varten.

Henkilökunta opastaa mielellään sopivan työskentelypaikan löytämisessä. Tervetuloa kirjastoon!

 

19.12.2019
Hevoset ja koirat osana aktiivista Kangasalan kaupunkia
Vastaus: Mari Seppä, kaupunginarkkitehti,  yrityskoordinaattori Lasse Silván

Hevoset ja koirat osana aktiivista Kangasalan kaupunkia
Kangasalan kaupunki ryhtyi syksyllä keräämään karttakyselyiden avulla kaupunkilaisten näkemyksiä erilaisista teemoista. Tarpeen nosti esille kaavoituksen väki, ja kyselyitä lähdettiin suunnittelemaan yhteistyönä kaupungin elinkeinoyhtiön Business Kangasala Oy:n kanssa. Kyselyalustaksi valikoitui käytettävyydeltään hyvän oloinen suomalainen Maptionnaire-nettisovellus. Ensimmäisten kyselyiden teemoina olivat koirat ja hevoset osana aktiivista Kangasalan kaupunkia. Vastauksia saatiin molempiin kyselyihin runsaasti, ja kyselyiden järjestämisestä saatiin vastaajilta kiitosta.

Koirakyselyssä vastauksia saatiin n. 350 kaupunkilaiselta, joista lähes kaikki olivat koiranomistajia. Vastaajien taustoista kysyttäessä avautui koiraharrastusten laaja kirjo aina ratajuoksusta tryffelinetsintään.  Kangasalla koirien kanssa puuhataan paljon erityisesti nauhataajaman alueella, jonne sijoittuvat myös keskeiset alan palvelut. Suosittuja ulkoilupaikkoja ovat harjut sekä taajaman pohjoispuoliset metsät. Vastaajat toivoivat uimapaikkoihin liittyvää virallista ohjeistusta, ja myös jäteastioiden määrän lisääminen sekä koiraladut olivat monen vastaajan toivelistalla. Kaupungin kannalta ajankohtaisin kyselyn osio koski tulevan koirapuiston sijaintia ja ominaisuuksia. Tuloksena saatiin monta erittäin varteenotettavaa ehdotusta, joista tekninen virasto on nyt nostanut pari erityisen suotuisan oloista paikkaa tarkempaan tarkasteluun. Kauan kaivatun koirapuiston suunnittelu on siis käynnissä!

Hevoskyselyyn puolestaan vastasi pitkälle yli 200 hevosalan harrastajaa ja ammattilaista. Kyselyn tuloksista hahmottui hyvin hevostalouden toimintaympäristö Kangasalla. Hevostallit ja -palvelut keskittyvät maaseudulle nauhataajaman lähiympäristöön, jossa harrastajat ja joukkoliikenne ovat lähellä. Hevosystävällisinä paikkoina nähtiin erityisesti harjumaastot, Pohtiolammin ympäristö sekä metsätiet vähän kauempana taajamasta. Liikkumisen suhteen nousi toimivien kulkureittien rinnalla esiin monia haasteellisia tai puuttuvia yhteyksiä, joiden parantamiseen esitettiin myös ratkaisuja. Hevosympäristön kehittämistyötä tullaan jatkamaan yhteistyönä kaupungin ja hevosalan toimijoiden kesken.

Molemmissa kyselyissä nousi esille tarve kohentaa ihmisten tietoisuutta näistä vastaajille tärkeistä eläimistä sekä toive asenneympäristön positiivisesta kehityksestä. Hevos- ja koiraharrastukset ovat Kangasalla molemmat erittäin suosittuja, ja niillä on suuri merkitys myös kaupungin vetovoimalle ja imagolle.
Liite: Hevoskyselyn raportti.pdf
Liite: Koirakyselyn raportti.pdf


16.12.2019
Palaute: Asiointi- ja neuvontapalvelut, sähköinen asiointi ja viestintä
Hei,
Toivoisin nettisivuille vaihtoehtoisesti valikon, jolloin olisi paljon selkeämpi. Nuo isot laatikot ovat mielestäni tosi hankalia, kun ei saa yhdellä silmäyksellä selkoa, mitä vaihtoehtoja on.
Kiitos :))

Vastaus: Annikka Lampo, tiedottaja
Kiitos, palautteesta. Verkkosivuilla ylimpänä näkyvän punaisen osion alapuolella on valkoisella taustalla vaakatasossa päänavigaatio, jota voi käyttää kaikilla sivuilla. Päänavigaation kustakin otsikoista avautuu valikko, josta löytyvät kaikki samat otsikot, jotka ns. tarjotinsivuilla näkyvät laatikkomuodossa.  Valikko tulee näkyviin, kun vie hiiren otsikon päälle. Kun valikko avautuu, otsikon oikealle puolelle tulee näkyviin nuoli, jota napsauttamalla pääsee etenemään kys. otsikon alla oleville alasivuille, jos sellaisia on.

Alasivuilla näkyy päänavigaation lisäksi vaakatasossa sivustorakenne ns. murupolkuna, jossa kulloinenkin sijainti sivustolla näkyy alleviivattuna ja eri värillä merkittynä. Kaikilla alasivuilla näkyy lisäksi tekstimuotoinen sivunavigaatio vasemmassa reunassa.

Osa sivuston käyttäjistä käyttää kuvakkeita, osa tekstinavigaatiota, joten sivustolta löytyy molemmat.

5.12.2019
Palaute: Yleinen palaute
Olen jo aiemmin lehtiartikkelissa Kangasalan Sanomissa ehdottanut, että Kangasalan pitäisi satsata syksyn/joulun ajaksi keskustan viihtyisyyteen asentamalla katujen varsille jouluvaloja, jotka toisivat samalla lisää tunnelmaa keskustakuvaan. Viime joulun kantissa huomasin, että mm. Orivedellä ja Ylöjärvellä keskustaa koristaa joulun aikaan paljon katujen ylle asennettuja jouluvaloja ja -kuvioita. Näin on myös Tampereella. Mutta miksi ei myös Kangasalla voisi olla enemmän joulutunnelmaa keskustassa? Yksi valaistu joulukuusi torilla ei mielestäni riitä! Katujen varsille voisi laittaa valokuvioita Kuohunharjulta Urkutehtaalle ja Lepokodilta Uimahallille! Kyllä asian vielä ehtisi hoitaa, jos vain niin päätetään ja halutaan! Näin Kangasalan keskustan valovoima ja viihtyisyys kaamosaikaan lisääntyisi!
Vastaus:
Jari Järvinen, kaupunginpuutarhuri
Kaupungin tekninen keskus alkaa suunnitella jouluvaloja kevään-kesän 2020 aikana. Kohteena on keskusta ja pääväylä Tampereen suuntaan. Valoja lisätään vaiheittain lähivuosien aikana. Hanke vaatii huolellisen suunnittelun teknisten ratkaisujen ja valomallien löytämiseksi.

Ps. Jouluvaloja odotellessa voi ihailla torin laidalla olevan pääkirjaston seinään projisoitua joulukalenterianimaatiota.


9.9.2019
Palaute: Asiointi- ja neuvontapalvelut, sähköinen asiointi ja viestintä
Sen jälkeen kun Kangasalan nettisivut uusiutuivat, ei sivustolta ole löytänyt ”yhtään mitään”. Esim. kunnan päätökset, missä ne on? Ei löydy pöytäkirjoja ja jos joku sattuisi löytymään, niin siellä ei ole varsinaisia käsiteltyjä asioita. ”Kyllä me tiedotamme.” Joo.

Vastaus:
Annu Harju, asiakirjahallinnon suunnittelija
Toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat löytyvät osiosta Kaupunki ja päätöksenteko/Päätöksenteko. Sivun vasemmalta puolelta linkeistä avautuu erilliseen ikkunaan päätösten hakutoiminto Tweb-julkaisuna. Päätöksiä voi hakea mm. toimielimen, ajanjakson, diaarinumeron tai vapaan sanahaun perusteella. Hakuehtoihin sopivat päätökset listautuvat sivulle, ja asian otsikkoa klikkaamalla teksti avautuu luettavaksi pdf-muodossa.

Vastaus: Annikka Lampo, tiedottaja
Erinomainen apu tietyn asian etsimiseen verkkosivustoltamme on käyttää sivujen oikeassa ylälaidassa olevaa hakutoimintoa, joka perustuu ns. vapaaseen hakuun. Tämä verkkosivujen sisäinen hakutyökalu poimii laajasti esiin asiasisällöt, jotka vastaavat hakua.

4.6.2019
Palaute: Yleinen palaute
Tutkin kaikki linkit ja etsin toimintaa ja tapahtumia, liikuntaa, musiikkia, tms. esim. heinäkuussa. Olen kesä kangasalalainen jo 60- luvulta lähtien. Mitä voitte tarjota lomalaisille?. Emme halua istua vain mökeillämme mököttämässä. Voisitte järjestää esim. kävelykierroksia jossa tutustutaan tärkeisiin kohteisiin, historiallisiin tms. Rentoa puistojumppaa, jotain käsillä tehtävää pientä tekemistä, kasvisruoka kursseja, batiikkikurssi, lintujen tunnistuskurssi(ulkonäkö ja ääni), opastusta kalastamiseen esim naisille, vieheiden sidontaa, kalojen tunnistamista, sienten tunnistamista ym. Puistokonserttikin olisi kiva….. jne.
Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Kangasala on kesäpäivän kulttuurikaupunki ja täällä tapahtuu kesällä paljon. Kaupungin verkkosivuilta löytyy koko ajan päivittyvä tapahtumakalenteri www.kangasala.fi/tapahtumat. Tapahtumien järjestäjät ilmoittavat sinne aktiivisesti erilaisista tapahtumista. Verkko-osoitteesta visitkangasala.fi löytyy laajasti tekemistä ja touhua Kangasalla niin kesällä kuin ympäri vuoden.

Aurinkoista kesää!

22.5.2019
Palaute: Yleinen palaute
Olen pitkään ihmetellyt Kaivannon sairaalankylttejä tien varressa, eikö olisi jo aika poistaa ne turhina.
Vehoniemen automuseolle vievän tien (lähellä Alamajan risteystä) on ollut jo vuosia tie painunut ja huonossa kunnossa, nyt siihen on ilmestynyt kuopan liikennemerkki. Olisiko jo aika laittaa tien pätkä kuntoon, tiellä liikkuu tuhansia moottoripyöriä ja muita ajoneuvoja, jotka joutuvat tieosuutta varomaan.
Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Otin yhteyttä ELY-keskuksen tienkäyttäjän linjaan asiassanne ja he pyysivät välittämään tämän asian omaan palautekanavaansa osoitteessa liikenteen.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi. He ottavat teihin yhteyttä mahdollisten jatkotoimenpiteiden johdosta.


8.11.2018
Palaute: Kehitysidea

Jos kunnan sivuilla on jotakin matkailuun liittyvää infoa, on se niin tarkkaan piilotettu että ei sitä tällainen tavallinen konsultti löydä. Yritin tänään etsiä sivuiltanne yleistä tietoa matkailijalle, esim. kunnan alueella sijaitsevia ruokaravintoloita. En löytänyt. Ilmeisesti kunnan strategiaan ei kuulu matkailijoiden houkuttelu 🙁

Vastaus: elinkeinoasiamies Irene Suhonen
Kangasalan kaupungin verkkosivujen etusivuilla on ensimmäisten asioiden joukossa kolme isoa kuvaketta pääkohderyhmiä varten, joista yksi on Visit Kangasala eli matkailijat. Tätä klikkaamalla ohjautuu suoraan Kangasalan kaupungin viralliselle matkailusivustolle. Verkkosivuston hakuominaisuutta käytettäessä sana matkailu ohjaa suoraan sivulle https://www.kangasala.fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/visit-kangasala/, jossa kerrotaan matkailusta ja joilla on myös linkki samaiselle Kangasalan kaupungin viralliselle matkailusivustolle. Tältä  kaupungin viralliselta matkailusivustolta löytyy majoitu ja nauti otsikon alta kattava listaus Kangasalan ravintoloista ja paljon muitakin matkailijaa palvelevia tietoja.

29.10.2018

Palaute:Ateria- ja siivouspalvelut, Kehitysidea

Haluaisin antaa palautetta (koulu-) ruokailuista Suoraman koululla Kangasalla.
Olen nyt syksyn ajan seurannut ruokalistoja jamix sovelluksella ja ihmettelen joka toinen viikko tarjottavaa puuroateriaa. En pidä edes ajatuksesta, että kuluttavat, liikkuvat, kasvavat lapset joutuisivat tankkaamaan lounaaksi puuroa niin usein. Sen voi viedä henkilöstöruokaloihin vaihtoehdoksi, kolmen ruokalajin linjastoihin, jossa ihmiset eivät kuluta edes samoissa mittakaavoissa, ylipaino, ja muut perussairaudet seuraavat työterveystilastoihin.
Ainakin tulisi tarjota vaihtoehtoja näille lapsille samassa mittakaavassa! Kasviksia, paikallisia ruokatuottajia kannatamme ja ymmärrän teemaviikkoja joita järjestetään. Näissä on kuitenkin huomioitava rinnalla kasvavien lasten kehitys, kasvu ja oppiminen! On Ok että maistatetaan uutuuksia, mutta jos ei jostain pidä, on tarjottava toinen vaihtoehto. Esim hirssi/tattari papu -mifu /tofu padat … ei hyvää päivää! Nyt järki käteen!!
Toisekseen useammat saman alueen jo koululaiset lapset ovat verranneet ruoan laadun heikentyneen jälleen Kangasalla tänä vuonna.

Olen tästä puuropäivästä johtuen joutunut tekemään lapselleni esikouluun eväät mukaan.
Huomaan kotona ruokailun vaikuttavan siten, että klo 16 on huutava nälkä/ verensokerit matalalla ja ilta tankataan ruokaa! Surukseni joudun toteamaan, etteihän tähän valitettavasti kaikissa kodeissa ole edes mahdollisuutta.
Aikaisemmin ihmettelin, miksi isommat lapset käyvät kaupassa koulupäivän aikana ostamassa eväitä.. (kouluhan tarjoaa hyvää ja maittavaa perusruokaa) syy: juurikin tästä samaisesta syystä!
Ratkaiseeko kaupungin kilpailutuksen hinta tämän vai missä syy?
Aion lähitulevaisuudessa päästä seuraamaan kouluruokailua satunnaisesti, jotta voin itse todeta millä mallilla ruuan laatu on, vieden asiaa eteenpäin. Olen antanut tämän saman palautteeni Jamix-palvelun tarjoajalle, mutta uskon tämän olevan väärä instanni palautteelle, ja että tämä kuuluu kaupungin sisällä ratkaistavaksi asiaksi

Vastaus:Tanja Kajava Tuotantosuunnittelija

Kiitos palautteesta ja kiinnostuksen osoittamisesta kouluruokailua kohtaan.

Totta on, että tänä vuonna koulujen ruokalistalle on lisätty yksi puuropäivä. Syynä tähän ei ole hinta, vaan saamamme asiakaspalaute. Puuro pääruokana on yksi suosituin ruoka kouluissa. Lounas ateriaan Kangasalla, myös puuro päivään, kuuluvat aina kaikki suositellut aterian osat. Tarjolla ei siis ole vain puuroa. Kouluruokailun taustalla on lainsäädäntö, jossa määritellään sen tarkoituksenmukaisuus ja maksuttomuus. Ravitsemuksellinen näkökulma on tärkeä osa kouluruokailua. Vaikka ruokalista suunnitellaan täysipainoiseksi, ainoastaan syöty ruoka ravitsee. Tämän vuoksi olemme kehittäneet myös ruokalistaa asiakaslähtöisempään suuntaan. Tarkoituksemme ei ole tinkiä ravitsemuksesta.

Olette sitä mieltä, että kouluruokailun laatu on heikentynyt tänä vuonna. Toivotamme teidät tervetulleeksi tutustumaan kouluruokailuun ja tarjontaamme. Ruokalistaa ja tarjontaa on edelleen kehitetty tälle vuodelle lisäten tarjontaa ja vaihtoehtoja. Mielestämme laadusta ei ole tingitty, vaan sitä on parannettu. Esimerkiksi salaattipöytiä on kohennettu, hedelmiä tarjotaan entisestä useammin ja tuoretta leipää tarjotaan vähintään kahdella lounaalla viikossa sekä pääruoan laadun tasaisuutta on parannettu. Otatte kantaa myös useamman ruokavaihtoehdon tarjontaan. Mielellämme kerromme, että meillä on Kangasalla parhaillaan menossa kokeilu useamman ruokavaihtoehdon tarjoamisesta perusopetuksessa.

Lounaan energiasisältö ei mainitsemallasi asiakasryhmällä riitä täyttämään energiantarvetta klo 16 asti, vaan he tarvitsevat siinä välissä välipalan. Tästä asiasta olemme samaa mieltä. Jos lapsenne osallistuu iltapäiväkerhoon hänelle tarjotaan siellä välipala.

Ymmärsin palautteestanne, ette olisitte halukas edistämään kouluruokailun kehittymistä. Lienee paikallaan käydä tutustumassa siihen tarkemmin paikan päällä. Voimme sopia teille lounas tutustumisen haluamaanne kouluun. Voitte nauttia siellä vierailunne aikana myös lounaan ja seurata ruokailu tilannetta tarkemmin. Milloin teille sopii? Tapaamiseen voi tulla mukaan myös ateria- ja siivouspalvelujen palveluesimies. Näin saatte vastuksia mahdollisiin kysymyksiinne samalla kertaa ja kehitysehdotuksenne saadaan heti eteenpäin.

8.8.2018
Kommentti: Kuinka monta prosenttia tämän lomakkeen kautta annetuista viesteistä julkaistaan nettisivuilla? Tiedän että palautetta on annettu (asiallisesti), mutta viimeksi julkaistu palaute on toukokuulta ja on melkoisen epätodennäköistä, että olisin ainoa ihminen, joka palautetta on antanut tätä kautta. Itse asiassa tiedän, että muutkin ovat palautetta laittaneet. Joten lähetetyt vs julkaistut palautteet suhde olisi hyvä tietää ja lisäksi kriteerit, millä näitä palautteita julkaisette, vaikka julkaisulupa olisi annettu. Melkoista yritystä pestä kasvojaan olemalla julkaisematta palautteita.

Vastaus: hallintojohtaja Jonna Sillman-Sola
Kiitos palautteestanne. Kaikki palautteet ja vastaukset julkaistaan, joihin palautteen antaja on antanut julkaisuluvan ja jotka eivät sisällä asiatonta kielenkäyttöä. Palautteita ja vastauksia julkaistaan sitä mukaa, kun niitä saapuu. Tarkkaa takarajaa julkaisulle ei ole, vaan niihin vastataan mahdollisimman ripeästi ja kohtuullisessa ajassa.

29.5.2018

Palaute: Terveystarkastajien yhteystiedot ym. info

Kunnan nettisivuilta ei löydy lainkaan kunnan terveystarkastajan yhteystietoja eikä minkäänlaista infoa ja linkkiä, mistä ko. henkilön tavoittaa. Kunnan vaihteesta kyllä löytyi henkilön puhelinnumero, mutta sen kautta ei henkilöä tavoitettu. Tampereelta ohjattiin soittamaan ja ottamaan yhteys oman kunnan terveystarkastajaan, mutta kunnan omat sivut eivät valitettavasti palvele ko. asiassa lainkaan. Laittakaa nyt ihmeessä tämä asia kuntoon ja palvelkaa meitä kuntalaisia.

Vastaus: Toimistosihteeri Merja Kovamäki
Hyvä asiakas!
Terveystarkastajien yhteystiedot löytyvät Kangasalan kaupungin nettisivuilta tämän pitkän polun päästä.

https://www.tampere.fi/asuminen-ja-ymparisto/elintarvikevalvonta-ja-ymparistoterveys.html

Ympäristöterveydenhuolto sanan takaa löytyy linkki Tampereen kaupungin sivuille. Sivuilta löytyy asiakaspalvelun puhelinnumero Palvelupiste Frenckell 03 5656 4400. Sivuilta löytyvät lisäksi erikseen elintarvikevalvonnan, terveydensuojelun ja tupakkavalvonnan yhteystiedot.


10.4.2018
Palaute: Terveyskeskuksen ajanvarauksen pitkä jonotusaika
Jonotin terveyskeskuksen ajanvaraukseen 60 minuuttia. Ensinnäkin palvelu aukesi 15 minuuttia luvattua myöhemmin, koitin siis soittaa heti klo 8 aikaan. Toisekseen linjalla kerrottiin olevan jonossa 3 ennen minua. Kesti yli 40 minuuttia, että olin seuraavana vuorossa. Tasan 60 minuutin kohdalla jonotus päättyi ja nauhalta ilmoitettiin ”Palvelu ei ole käytössä, jätä soittopyyntö.” Eli juuri kun olin pääsemässä läpi tunnin jonotuksen jälkeen, minut heitettiin pois jonosta. Kokeilin soittaa uudestaan ajanvarausnumeroon ja se toimi aivan normaalisti, nyt vain jonossa oli 7 ennen minua, joten luovutin suosiolla. Mikäli ajanvarausnumerossa on jokin katkaisuaika, niin siitä voisi kertoa puhelimessa tuon ajankohdan lähestyessä. Soittopyyntöön vastattiin klo 15 jälkeen, mikä oli aivan liian myöhäistä kun kyseessä oli lapsen kiireellinen lääkärin tarve. Ajanvaraukseen olisi pystyttävä resurssoimaan riittävästi työvoimaa, jotta joko tuollaisia jonoja ei pääse muodostumaan tai soittopyyntöjä pystytään purkanmaan järkevässä ajassa, jotta hoitoon pääsy on ylipäätään mahdollista.

Vastaus: Vt. osastonhoitaja Marika Tamski
Kiitos palautteesta ja pahoittelut puhelinruuhkatilanteen aiheuttamasta viivästyksestä! Heti palveluajan alkaessa klo 8 puhelinpalvelu on yleensä kaikkein ruuhkaisin. Silti linjoille pitäisi päästä jonottamaan heti klo 8 alkaen. Muita palautteita siitä, että puhelinpalveluun ei olisi päässyt heti klo 8 alkaen, ei ole tullut. Selvityksen tekemiseksi kannattaa ilmoittaa tarkka ajankohta, jolloin palveluun on yritetty soittaa ja numero johon on yritetty soittaa. Puhelun tarkka jäljittäminen on mahdollista kun ilmoittaa yksikön lähiesimiehelle numeron, josta on soittanut.

Puhelinjärjestelmässämme on valittuna jonotusaikamaksimiksi 60 minuuttia, jonka jälkeen järjestelmä tarjoaa automaattisesti takaisinsoittoa. Aikaraja on valittu välttämään vahingossa tapahtuvat jonotukset eli sellaiset, joissa puhelinlinja olisi jostain syystä jäänyt soittajalta vahingossa auki. Meidän puhelinpalvelujärjestelmän tuottaja ei ole tarjonnut vaihtoehtoa, jossa järjestelmä etukäteen ilmoittaisi mahdollisen jonotusajan päättymisestä. Laitamme tästä palveluntuottajalle kehittämispyynnön.

Kannattaa hyödyntää puhelinpalvelumme takaisinsoittoa, jota järjestelmä tarjoaa aktiivisesti useita kertoja jonotusaikana. Takaisinsoitot soitetaan sitä mukaa kun niitä tulee ja viimeistään puhelintunnin päätyttyä. Valitettavasti puhelinjärjestelmässä on ollut tuolloin ongelmia takaisinsoittojen poimimisessa, jonka vuoksi takaisinsoitot ovat ruuhkautuneet ja niitä on purettu jopa klo 18 saakka. Palveluntarjoajalle on tehty vikailmoitus keskiviikkona 4.4. kun kattava tieto on saatu asiasta. Palveluntarjoaja on tehnyt kiireellisen päivityksen järjestelmään su 8.4. takaisinsoittojen poimimisongelman vuoksi.

Selvityksessä havaitsimme myös, että pääsiäisen jälkeen tiistaina 3.4. vastaanotimme poikkeuksellisen suuria määriä puheluita. Valitettavasti yllättävien poissaolojen myötä, meillä oli ennakoitua vähemmän henkilökuntaa vastaamassa. Myös tämä lisäksi puhelinpalvelun haasteita. Toivottavasti yhteydenotto sujuu tulevaisuudessa jouhevammin!

Palautteesta kiittäen ja tilannetta pahoitellen
t. osastonhoitaja Marika Tamski

25.1.2018
Palaute: Palautetta on annettu kaupungin tuen vähäisyydestä uimahallille sekä lippujen hinnoista

Vastaus:  talousjohtaja Seppo Saarinen
Kaupungin talousarviossa on varattu konserniavustusta 765 000 euroa uimahallille. Lisäksi on 120 000 euroa palvelujen ostoon uimahalliyhtiöltä.

Vastaus: Paula Liinamaa, Kangasalan uimahallin toimitusjohtaja
Kiitos paljon palautteesta! Kangasalan uimahallissa on viisi allasta, liukumäki, hyppytorni ja ponnu. Tarjolla on altaita hieman enemmän kuin useissa ympäristön uimahalleissa. Myös veden lämpötila on lasten altaissa korkeampi kuin esim. Tampereen halleissa. Tarjoamme talon puolesta myös vesilelut ja vesijuoksuvälineet. Vesijumppa on maksullista, koska ostamme ohjauksen talon ulkopuolelta.

Kun Kuohussa käy noin 200 000 asiakasta vuodessa, voidaan laskea, että yhden euron alennus lipun hintaan tarkoittaa kaupungilta lisäavustusta 200 000 €. Ehdotettu 4,4 euron alennus tarkoittaisi 880 000 € lisäavustusta.

Kuohu huomioi eläkeläiset, työttömät, opiskelijat ja lapsiperheet edullisemmilla hinnoilla. Vuoden alusta on otettu käyttöön iltapäivän perhelippu, joka maksaa arkisin 16 €, sisältäen 2 aikuista ja kolme lasta.  Eläkeläisten uintikerta 10-kerran sarjalipulla maksaa 4 €. Voittoa uimahalli ei tavoittele. Käyttökulut nousevat vuosittain n. 5 % koska mm. sähkön, veden ja kaukolämmön hinnat nousevat.