Varautumisen yleistä ohjeistusta

Tälle sivustolle on kerätty yleistietoa ja ohjeistusta kotien varautumisesta. Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteita, jossa yhteiskunnan palvelut häiriintyvät. Häiriötilanteiden sattuessa kodeissa tulisi varautua ainakin kolmen vuorokauden itsenäiseen toimintaan ja selviytymiseen. Olisi hyvä, jos kotona olisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä varautuminen tarkoittaa?

Varautumalla kunta huolehtii, että kuntalaisille tärkeät palvelut ja päätöksenteko toimivat myös normaaliajan häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Häiriötilanteiden aikana palveluissa voi esiintyä katkoksia, mutta pyrkimyksenä on, että palvelut palautuvat normaaliksi mahdollisimman pian. Kunta tiedottaa mahdollisten häiriötilanteiden yhteydessä tilanteen kehittymisestä verkkosivuilla, kunnan sosiaalisen median kanavissa sekä tiedotusvälineiden avulla. Yleistoimivalta antaa kunnille laajan mahdollisuuden toimia kuntalaisten hyväksi erilaisissa häiriötilanteissa.

Miksi varautuminen on tärkeää kunnassa ja jokaiselle kuntalaiselle?

Varautumalla yhteiskunta ja jokainen kuntalainen voi kasvattaa omaa häiriönsieto- ja palautumiskykyään. Tilanteiden ennakointi helpottaa toimintoja häiriötilanteissa ja nopeuttaa häiriöistä palautumista. Varautumalla voi pelastaa jopa ihmishenkiä.

Miten kunta varautuu?

Kunta varmistaa toimintansa jatkuvuudenhallinnalla sekä muilla häiriöntilanteiden estämiseen tai hallintaan tähtäävillä toimenpiteillä, kuten jatkuvalla viranomaisyhteistyöllä ja säännöllisellä harjoittelulla. Häiriötilanteen johtoryhmää johtaa kaupunginjohtaja ja siihen kuuluu kunnan muuta johtoa ja eri asiantuntijoita tilannekohtaisesti.

Varautuminen – 72 tuntia

Suomessa suositellaan, että kotitaloudet varautuvat erilaisiin häiriötilanteisiin 72 tunniksi. Häiriötilanteita voivat olla esimerkiksi pitkittyneet sähkökatkot tai vedenjakelun häiriöt. Näiden varalle koteihin kannattaa varata esim. seuraavia asioita:

  • Ruokaa perheelle ja lemmikeille 72 tunniksi.
  • Sähkökatkojen varalle, kannattaa miettiä miten ruuan valmistus onnistuu. Ruokaa voi valmistaa esimerkiksi retkikeittimillä, grillissä, takassa tai nuotioilla.
  • Puhtaita astioita/ kanistereita vedenhakuun noutopisteiltä (vedenjakelun häiriöt). Kaupoissa myydään myös pullovettä.
  • Matkapuhelimia varten varavirtalähteitä, jotta lataus onnistuu sähkökatkon aikana.
  • Kriittisiä lääkkeitä muutaman päivän tarpeisiin.
  • Polttopuita muutaman päivän tarpeisiin, jos lämmitys puilla mahdollista (takat ja tulipesät)
  • Sähkökatkon aikana pankkiautomaatit eivät välttämättä toimi, joten käteistä rahaa on myös hyvä olla muutaman päivän tarpeisiin.

Lisää ohjeita löytyy osoitteesta: 72 tuntia

Sähkökatkot

Sähkökatkoja voivat aiheuttaa esimerkiksi luonnonilmiöt, kuten myrskyt, tulvat tai tykkylumi sekä tekniset viat. Tuhojen ja vikojen korjaaminen saattaa kestää, joten kotien edellä mainitut varautumisresurssit on hyvä huomioida.

Sähkökatkot ovat todennäköisimpiä tyyninä pitkittyvinä pakkasjaksoina. Jos sähkökatkot alkavat näyttää todennäköisiltä, niistä kerrotaan laajasti myös tiedotusvälineissä. Kaikki voivat osallistua sähkökatkojen torjumiseen kotona ja työpaikalla vähentämällä sähkönkulutusta erityisesti huippukulutustunteina aamulla klo 7-9 ja alkuillasta klo 16-20.

Sähköpulassa sähkön tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan sähkö kulutusta. Tällöin kulutusta voidaan joutua rajoittamaan. Fingrid vastaa Suomen sähköjärjestelmän tasapainosta ja yhteishyödyn koordinoinnista muiden Pohjoismaiden kanssa.

Voit tarkistaa sähkökatkojen tilannekartasta, missä tällä hetkellä on katkoja: Sähkökatkokartta

Lue lisää sähkökatkoon varautumisesta ja käy kodin tarkistuslista lävitse: Sähkökatko – 72 tuntia

Lisäluettavaa turvallisuudesta ja varautumisesta Kangasalla:

Tiedottaminen ja tärkeitä yhteystietoja

  • Kiireellisissä hätätilanteissa tulee aina soittaa yleiseen hätänumeroon 112. On myös suositeltavaa ladata puhelimeen 112-sovellus
  • Vesihuollon päivystys: Arkisin maanantai-torstai klo 8.00 – 15.30, perjantaisin 8.00-15.00, puh. 040 133 6666. Päivystäjä puh. 050 570 2464 Huom! Päivystäjä vastaa maanantai-torstai työajan klo 15.30 – jälkeen perjantaisin klo 15.00 jälkeen.
  • Häiriötilanteissa kaupunki tiedottaa tilanteen etenemisestä ja ohjeista verkkosivuillaan, sosiaalisen median kanavissa sekä yleisissä tiedotusvälineissä. Jos normaalit, sähköiset viestintäkanavat eivät toimi, kaupunki tiedottaa yleisellä ilmoitustaululla kaupungintalon 1. kerroksessa, osoitteessa Kunnantie 1.
  • Suhtaudu pelkästään sosiaalisessa mediassa leviäviin uutisiin varauksella ja varmista tietojen alkuperä.
  • Myös pelastuslaitokset antavat tiedotteita hätätilanteissa. Pelastustoimen yleisiä ohjeita löydät pelastustoimi.fi -sivustolta: www.pelastustoimi.fi

Vaaratiedote

Vaaratiedote on viranomaisten tärkein keino varoittaa asukkaita. Vaaratiedote annetaan aina väestöhälyttimellä soitettavan yleisen vaaramerkin lisäksi. Vaaratiedote luetaan radiossa ja näytetään teksti-TV:n sivulla 112 sekä tarvittaessa myös televisiossa ruudun yläreunassa juoksevana tekstinä. Vaaratiedote julkaistaan myös muun muassa 112 Suomi -sovelluksessa, YLE:n uutisvahtisovelluksessa sekä sivustoilla pelastustoimi.fi ja 112.fi.