Terveyspalveluiden puhelinjärjestelmä uudistuu 7.9.


Siirtymävaiheessa maanantaina 6.9. takaisinsoittopyyntöjä ei voi jättää klo 13 jälkeen.

Sairaanhoitaja istuu työpöydän äärellä ja käyttää tietokonetta kuulokkeet päässään.

Kangasalan ja Pälkäneen terveyspalveluissa vaihtuu puhelinjärjestelmä, joka on käytössä tiistaista 7.9.2021 klo 8.00 alkaen. . 

Kaikkien terveyspalveluiden puhelinnumerot säilyvät ennallaan, mutta itse puhelutapahtuma muuttuu uuden järjestelmän myötä. Soittaessa OmaAsemien numeroihin, automaatti ohjaa valitsemaan joko kiireettömän tai kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin linjan. 

Kiireettömällä hoidolla tarkoitetaan esimerkiksi vuosikontrollien ajanvarausta, pitkäaikaiseen tai krooniseen sairauteen liittyvää seurantaa, reseptien uusimista, laboratoriovastauksien tiedustelua sekä todistus- ja läheteasioita. 

Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillistä sairastumista tai voinnin huononemista, joka ei kuitenkaan ole henkeä uhkaava tilanne, mutta terveydenhuollon ammattilaisen arvio tilanteesta sekä hoidosta tulisi tehdä 1–2 päivän kuluessa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi äkilliset tulehdusoireet, haavat, loukkaantumisesta johtuvat kivut, lyhyttä sairaslomaa vaativat oireet sekä kroonisen sairauden äkillinen huononeminen. 

Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten rintakivussa tai aivoinfarktiepäilyssä, tulee ottaa yhteys yleiseen hätänumeroon 112. 

Soittaessasi terveyspalveluihin voit jäädä joko jonottamaan linjalle, kunnes sinulle vastataan tai halutessasi voit jättää takaisinsoittopyynnön. Automaatti ohjeistaa ensimmäisen kerran takaisinsoittopyynnön jättämisessä, kun olet jonottanut 30 sekuntia. Muistathan kuunnella automaatin ohjeet loppuun asti ja toimia niiden mukaan, jotta takaisinsoitto varmasti tallentuu järjestelmään. Kiireellistä hoidon tarpeen arvioita vaativat takaisinsoitot pyritään soittamaan saman päivän aikana, kiireetöntä hoidon tarpeen arviota vaativat takaisinsoitot soitetaan viimeistään kolmantena arkipäivänä. 

Ohje OmaAsemalle soittamiseen sekä takaisinsoittopyynnön jättämiseen 

  1. Valitse OmaAseman palvelunumero ja odota, että puhelu yhdistyy.
  2. Äänite kertoo, mihin olet soittanut, esim. ” Soitit Suoraman OmaAsemalle. Mikäli asiasi koskee koronavirusta tai hengitystieinfektiota, soita numeroon 03 56554030”.
  3. Seuraavaksi kuulet äänitteen ”Käytössämme on kiireellinen ja kiireetön hoidon tarpeen arvio. Kiireelliseksi katsotaan tilanne, jossa ei ole välitöntä hengenvaaraa, mutta hoitoa tarvitaan 1–2 vuorokauden sisällä. Kiireellisessä asiassa valitse 1, muissa asioissa valitse 2.”
  4.  Tee valinta asiasi mukaisesti. Huomaathan, että jos et valitse mitään, puhelu ohjautuu automaattisesti kiireettömään hoidon tarpeen arvioon.
  5. Jos palvelussa on jonoa, kuulet jonomusiikkia. 
  6. Sinulle tarjotaan 30 sekunnin jonotuksen jälkeen takaisinsoittoa: 
    ”Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuina. Halutessasi voit jättää takaisinsoittopyynnön valitsemalla 1”
  7. Paina puhelimesi numeronäytöstä numeroa 1, jos haluat jättää takaisinsoittopyynnön. Jos et halua jättää takaisinsoittopyyntöä, voit jäädä linjalle odottamaan, että puheluun vastataan. 
  8. Jos valitsit soittopyynnön, kuuntele äänite ja toimi ohjeiden mukaan: Jos käytössäsi on salainen numero, joudut antamaan numeron takaisinsoittoa varten. Järjestelmä tunnistaa myös, jos olet jättänyt jo aiemmin takaisinsoittopyynnön. 
  9. Puhelun päätteeksi äänite kertoo: Takaisinsoittopyyntösi on nyt rekisteröity. Soitamme sinulle takaisin siinä järjestyksessä, jossa vastaanotimme puhelusi. Yritämme kolme kertaa. Kiitos soitostasi. 
  10. Soittopyyntö on nyt jätetty ja voit lopettaa puhelun.  

Antamasi puhelinnumero rekisteröityy järjestelmään ja saat takaisinsoiton kiireellisissä asioissa saman päivän aikana ja kiireettömissä kolmen työpäivän aikana. OmaAsemien, koronapuhelimen sekä koronarokotusten ajanvarausnumeron takaisinsoitot saapuvat 03 5655 4000 -numerosta. Jos et pääse vastamaan takaisinsoittoon, jää odottamaan, että sinua yritetään tavoittaa uudelleen. Sama numero näkyy puhelimessasi myös silloin, kun lääkäri soittaa sinulle. 

OmaAsemien soitot tulevat jatkossa aina 03 5655 4000 -numerosta, joka on ns. Tiedotenumero, johon ei kukaan vastaa. Mikäli yrität soittaa numeroon, kuuluu: ” Sinua on yritetty tavoittaa Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen terveyspalveluista. Tämä on terveyspalvelujen automaattinen tiedote, tähän numeroon ei vastata”. 

Muutoksen myötä kaikki OmaAsemien, päivystyksen ja Suun Terveyspalvelujen puhelut tallennetaan. Asia mainitaan myös puhelintiedotteessa soittaessasi terveyspalveluiden numeroon. 

Puhelusta ja jonotusajasta menee soittajan liittymäsopimuksen mukainen maksu.