Esiopetuksen oppilashuoltotyö
- Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden edistämistä.
- Se on myös sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellyttämää toimintaa kouluyhteisössä.
- Oppilashuollon toiminnan tavoitteena on edistää lasten oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä.
- Toiminnan painopiste on ennaltaehkäisevässä ja yhteisöllisessä toiminnassa. Niiden avulla edistetään kouluyhteisön ja oppimisympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä sekä yhteisöllistä toimintaa
- Kodin ja esiopetuksen välistä yhteistyötä.
- Opiskeluhuolto toteutetaan suunnitelmallisesti ja moniammatillisena yhteistyönä.
- Yhteistyötahoja ovat opetustoimen, sosiaali- ja terveystoimen sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö, opiskelija, hänen huoltajansa ja tarvittaessa muut yhteistyötahot.
Kuntakohtainen opiskelijahuollon ohjausryhmä
- Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma sisältää oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevan osuuden
- opiskelijahuoltotyön yleinen suunnittelu, kehittäminen, ohjaus ja arviointi
- monialainen opetustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen yhteistyö
Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä
- yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma
- yksikön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja turvallisuus
- yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelu, kehittäminen, toteuttaminen ja arviointi
- kokoonpano määritetään yksikkökohtaisesti
- Moniammatillinen kokoonpano määritetään yksikkö kohtaisesti
- yksikön esimies vastaa ko. ryhmän toiminnasta
- oppilaiden ja huoltajien osallisuus
- kokoontuu vähintään kerran lukukaudessa
Yksilökohtainen oppilashuolto (Monialainen asiantuntijaryhmä)
- koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto
- psykologi- ja kuraattoripalvelut
- monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolain10 §:ssä tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja
- tapauskohtaisesti yksittäisen lapsen/oppilasryhmän tuen tarpeen selvittämiseen ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseen
- yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa
Kolmiportainen oppimisentuki kytkeytyy moniammatilliseen oppilashuoltoon.