Keskeiset vastuualueet ja tehtävät

Opetuspäällikkö
  • tekee perusopetuslakiin pohjautuvat kolmiportaisen tuen päätökset
Rehtori
  • koulun rehtori tai hänen määräämänsä viranhaltija vastaa oppilashuoltotyön johtamisesta ja oppilashuoltoryhmän toimintojen koordinoinnista.
  • toimii yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän koollekutsujana
  • vastaa yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintasuunnitelman laatimisesta, toiminnan toteutumisesta,  seurannasta  ja arvioinnista
  • Huolehtii oppilashuoltokertomusten ja muiden oppilashuollon tehtävissä laadittujen tai saatujen asiakirjojen tallentamisesta oppilashuoltorekisteriin
  • valmistelee käsiteltävät asiat yhteisölliseen oppilashuoltoon tai delegoi asioiden valmistelun valtuuttamalleen henkilölle
  • vastaa yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän käsittelemien asioiden tiedottamisesta
  • vastaa yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän sisäisestä tehtävänjaosta, nimeää tarvittaessa vastuuhenkilön asioiden käsittelyyn
  • vastaa, että koulun suunnitelmat: turvallisuus-, kriisi-, kiusaamis-, päihde- ja oppilashuoltosuunnitelmat ovat ajan tasalla
  • rehtori valmistelee hallinnollista päätöstä vaativat tukitoimenpiteet, esimerkiksi erityisen tuen päätökset, yhdessä luokanopettajan / aineenopettajan / luokanvalvojan ja erityisopettajan kanssa
  • päättää luokan kertaamisesta yhdessä luokanopettajan/luokanvalvojan ja erityisopettajan kanssa
  • järjestävät oppilashuollon palvelut kurinpidollisen rangaistuksen saaneelle oppilaalle
Päiväkodinjohtaja
  • huolehtii yksikössään oppilashuollon järjestämisestä monialaisessa yhteistyössä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa
  • takaa huoltajien ja lasten osallisuuden
  • päiväkodinjohtaja vastaa oppilashuollosta tiedottamisesta yksikössään
  • päiväkodinjohtaja nimeää ja johtaa yksikkökohtaista yhteisöllistä oppilashuoltoryhmää, joka huolehtii esiopetuksen oppilashuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista.
  • huolehtii oppilashuoltokertomusten ja muista oppilashuollon tehtävissä laadittujen tai saatujen asiakirjojen tallentamisesta oppilashuoltorekisteriin
  • vastaa oppilashuollon asiakasrekisterissä olevien opetuksen järjestämisen kannalta tärkeiden tietojen luovuttamisesta
  • vastaa yksikön suunnitelmista: turvallisuus-, kriisi-, kiusaamis-, päihde- ja oppilashuoltosuunnitelmat ovat ajan tasalla
Monialainen yksilökohtainen asiantuntijaryhmä
  • Kootaan yksittäisen oppilaan tai oppilasryhmän tuen tarpeen selvittämiseksi ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseksi.
  • Ryhmän kokoaa se opetushenkilöstön tai oppilashuollon palveluiden edustaja, jolle asia työtehtävien perusteella kuuluu. Ryhmän monialainen kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan.
  • Ryhmä nimeää keskuudestaan vastuuhenkilön.
Koulupsykologi- ja koulukuraattoripalvelut

Psykologin ja/tai kuraattorin arvion perusteella opiskelijalla oikeus saada riittävä tuki ja ohjaus opiskeluunsa ja kehitykseensä liittyvien vaikeuksien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Tarvittaessa oppilasta ohjataan saamaan muita opiskeluhuollon palveluja tai ohjataan muun tuen piiriin. (esim. perheneuvola, perhetyö, nuorisopsykiatrian poliklinikka, neuropsykologinen kuntoutus).

Koordinoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
  •  suunnittelee ja koordinoi erityisvarhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatuksen esiopetuksen tukipalveluja
  •  tukee kaupungin varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtä
  •  suunnittelee ja valmistelee kaupungin erityisvarhaiskasvatuksen lasten sijoittamisen yhteistyössä varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja päiväkodinjohtajien kanssa
Johtava erityisopettaja
  • toimii kaupungin oppilashuollon ohjausryhmässä
  • suunnittelee ja koordinoi kaupungin kolmiportaista tukea yhdessä erityisopetuksen ohjausryhmän kanssa
  • tukee ja konsultoi kouluja koulukohtaisten tukitoimien ja oppilashuollon suunnittelussa ja toteuttamisessa
  • tukee kaupungin erityisopettajien työtä, osallistuu tarvittaessa oppilasta koskeviin yhteisneuvotteluihin
  • auttaa esiopetuksen erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden koulusijoituksissa
  • voi toimia pedagogisena asiantuntijana erityisen tuen valmistelussa
Erityisluokanopettaja ja laaja-alainen erityisopettaja
  • osallistuu tarvittaessa oppilashuoltoryhmien toimintaan
  • valmistelee oppilashuoltoryhmän käsittelyyn tulevia asioita ja
  • kartoittaa oppilaan tilannetta moniammatillisessa yhteistyössä
  • toimii erityisopetuksen pedagogisena asiantuntijana ja kehittää koulunsa joustavasti toimivia opetusjärjestelyjä sekä yleisiä että tarvittavia erityisiä tukitoimia
  • päättää luokan kertaamisesta yhdessä rehtorin ja luokanopettajan/luokanvalvojan kanssa
  • valmistelevat tukitoimenpiteet, esimerkiksi tehostetun ja erityisen tuen, yhdessä esiopetuksen opettaja/luokanopettajan/aineenopettajan/luokanvalvojan ja rehtorin kanssa
  • osallistuu oppimissuunnitelman ja HOJKS:n laatimiseen
  • osallistuu tiedonsiirtoon esiopetuksen/koulun nivelvaiheissa (kokoukset, lomakkeet)
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan keskeiset tehtävät esiopetuksen oppilashuollossa
  • osallistuu tarvittaessa oppilashuoltoryhmien toimintaan
  • toimeenpanee oppilashuoltotyössä sovitut menettelyt omalta osaltaan
  • arvioi esiopetukseen osallistuvien lasten tehostetun ja erityisen tuen tarpeen ja suunnittelee tarvittavia tukitoimia
  • osallistuu tehostetun tuen oppimissuunnitelman sekä HOJKS:n laatimiseen
  • järjestää tarvittaessa esiopetuksessa olevalle lapselle ja hänen perheelleen tukitoimia sekä ohjaa esiopetuksen ulkopuolisen tuen piiriin
  • tarjoaa kriisitilanteissa neuvontaa sekä ohjausta lapsille ja koko esiopetuksen yhteisölle
  • osallistuu tiedonsiirtoon varhaiskasvatuksen/esiopetuksen sekä esiopetuksen/ perusopetuksen nivelvaiheessa tehostetun ja erityisen tuen lasten osalta (kokoukset, lomakkeet)
Esiopettaja/luokanopettaja/aineenopettaja, luokanvalvoja
  • osallistuu asiantuntijana oppilashuoltoryhmiin
  • seuraa oppilaan psykofyysistä hyvinvointia
  • havainnoi ryhmädynamiikkaa (mm. kiusaaminen, tarvittaessa KIVA -tiimi)
  • seuraa oppilaiden poissaoloja
  • pitää yhteyttä oppilaiden huoltajiin ja/tai sopii yhteydenpidosta muiden oppilashuollon henkilöiden kanssa
  • valmistelee tukitoimenpiteitä, esimerkiksi tehostetun ja erityisen tuen, tekee pedagogisen arvion yhdessä erityisopettajan ja päiväkodin johtajan/rehtorin kanssa
  • laatii oppimissuunnitelman ja HOJKS:n yhteistyössä erityisopettajan, huoltajien ja/tai muiden yhteistyötahojenkanssa
  • päättää esiopetuksen/luokan kertaamisesta yhdessä päiväkodinjohtajan/rehtorin ja erityisopettajan kanssa
  • huolehtii tiedonsiirrosta koulutuksen nivelvaiheissa (kokoukset, lomakkeet)
Opinto-ohjaaja
  • osallistuu asiantuntijana oppilashuoltoryhmiin: opon asiantuntijuus liittyy oppilaan kasvun ja kehityksen tukemiseen sekä mm. näkemykseen siitä, miten edistää oppilaan opiskelua ja opiskelutaitojen kehittymistä sekä urasuunnittelua
  • toimii yhteistyössä muun oppilashuoltohenkilöstön kanssa oppilashuollon tarpeen arvioinnissa ja tarvittavien toimenpiteiden käynnistämisessä
  • osallistuu oppilaan koulunkäynnin tukemisen suunnitteluun
  • osallistuu tarvittaessa pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen sekä pedagogisen selvityksen tekemiseen ja HOJKS:n laatimiseen
  • tekee oppilashuollollista yhteistyötä myös huoltajien, luokanvalvojien, aineenopettajien, toisen asteen oppilaitosten ja muiden tahojen, esim. TET-työnantajien kanssa
  • hakevat jatkokoulutukseen ja ohjaa myös tilanteessa, jossa oppilas jää vaille koulutuspaikkaa
  • huolehtii tarvittavasta ohjaukseen liittyvästä tiedottamisesta
  • huolehtii osaltaan tiedonsiirrosta koulutuksen nivelvaiheissa sekä erityistilanteissa esim. oppilaan vaihtaessa koulua
Koulunkäynninohjaaja/avustaja
  • osallistuu pyydettäessä oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän kokoukseen
  • tiedottaa havainnoistaan opettajalle
  • tekee yhteistyötä opettajien ja sovittaessa huoltajien kanssa
  • osallistuu oppilashuollollisiin tapaamisiin tarvittaessa
Huoltaja
  • on ensisijainen kasvatusvastuu lapsesta/nuoresta
  • osallistuu tarvittaessa oman lapsensa asioiden käsittelyyn oppilashuoltoryhmässä
  • osallistuu lapsensa koulunkäyntiin/opiskeluun liittyvien asioiden selvittelyssä sekä tukitoimenpiteiden suunnittelussa