Kangasalan matkailutulo on kasvussa pandemian vaikutuksista huolimatta


Tänään julkaistun matkailun tulo- ja työllisyysselvityksen mukaan Kangasalan välitön matkailutulo vuonna 2022 oli 16,8 milj. euroa. Edelliseen, vuonna 2017 toteutettuun tutkimukseen verrattuna nousua oli lähes 10 %. Matkailun kokonaisvaikutukset Kangasalle olivat 25,77 milj. euroa.

Opastettu kierros Kangasalla Kaarina Maununtyttären johdolla. Kuvaaja Tiia Ennala

Laajaan matkailututkimukseen osallistui 54 matkailualuetta, joiden matkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset on laskettu vuodelta 2022. Tutkimuksen toteutti matkailun tutkimukseen erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy.

”Matkailualan yritykset edustavat useita eri toimialoja, ja siksi alan kokonaisvaikuttavuutta on välillä vaikea hahmottaa. Matkailu on kuitenkin merkittävä palveluala, jolla on edelleen valtava kasvupotentiaali. Koronapandemia vaikutti alaan paljon, ja toipuminen on vasta alkanut. Tässäkin valossa voi sanoa, että Kangasalan kohdalla odotukset matkailun osalta ovat tulevina vuosina suuret”, toteaa Kangasalan matkailuasiantuntija Maria Eskelinen.

Vertailukelpoista tietoa matkailun kehittymisestä saadaan vain, kun tutkimus tehdään samalla tavalla ja samalla aikasyklillä.

”On tärkeää ymmärtää mistä luvut muodostuvat. Välitön matkailutulo kertoo, mihin suuntaan matkailun vaikutus alueella kehittyy. Sen sijaan esimerkiksi matkailutulo asukasta kohti on jo haastavampi luku, muuttotappiopaikkakunnilla luku voi nousta, vaikka matkailutulo ei olisikaan kehittynyt positiivisesti”, muistuttaa Eskelinen.

”Eurojen lisäksi matkailulla on merkitys työllistäjänä. ”Matkailun kokonaistyöllisyysvaikutukset Kangasalla olivat vuonna 2022 86,31 henkilötyövuotta. Palvelualat ovat työvoimavaltaisia, ja työllistävät nimenomaan paikallisesti.”

Kangasalla matkailun kehittämisestä vastaa Business Kangasala Oy:n hallinnoima Visit Kangasala. ”Kangasalan kaupunkistrategian mukaisesti kehitämme seudullisessa yhteistyössä matkailupalveluja ja mahdollistamme kasvua. Erinomainen sijaintimme houkuttelee paikkakunnalle niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin matkailijoita. Kangasalan matkailuyritykset hyötyvät toimintansa aloittaneesta Visit Kangasalan kumppanuusverkostosta ja sen mahdollistamasta kasvusta. Lisäksi kaavoituksen kautta voimme etsiä uusia kohteita ja houkutella tänne uusiakin toimijoita”, kertoo Business Kangasala Oy:n toimitusjohtaja Päivi Kuusivaara.

Power BI -työkalu, jossa kaikkien tutkimuksessa mukana olleiden kuntien tulokset: 

Lisätiedot:

Matkailuasiantuntija Maria Eskelinen
Visit Kangasala / Business Kangasala Oy
p. +358 41 314 7221, maria.eskelinen@visitkangasala.fi