Hyppää sisältöön

Kaavan laadinta

Kaavan laatiminen on vuorovaikutteinen prosessi, jossa ovat mukana osalliset, kaavoittajat ja muita kaupungin yksiköitä, viranomaiset ja päätöksentekijät.
Viimeksi päivitetty:

Kaavoituksen tarkoituksesta, tavoitteista, valmistelusta ja hyväksymisestä on säädetty alueidenkäyttölaissa sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksessa. Kaavoitukseen liittyvään lainsäädäntöön ja aiheesta julkaistuihin oppaisiin voi tutustua tarkemmin esimerkiksi ympäristöministeriön sivuilla.

Laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä (RYTJ) astui voimaan tammikuun alussa 2024. Laki edellyttää, että kaavoituksen tiedot on toimitettava valtakunnalliseen Ryhti-palveluun vuoden 2028 loppuun mennessä. Kangasalan kaavoitus siirtyy käyttämään tietomallipohjaista kaavoitustyökalua uusissa käynnistettävissä kaavoissa vuodesta 2025 alkaen.

Asemakaavan laadintaprosessi

Kaavio asemakaavan laadintaprosessista. Kuvan alla ladattava pdf.

Asemakaavan laadintaprosessi

pdf
152.26 kt
Lataa tiedosto
Ranta-asemakaavan laadinta

Ranta-asemakaavalla ohjataan pääasiassa loma-asutuksen sijoittumista. Maanomistaja voi laadituttaa omistamalleen ranta-alueelle ranta-asemakaavan.

Maanomistaja voi laadituttaa omistamalleen ranta-alueelle ranta-asemakaavan. Ranta-asemakaava voidaan tarvita, kun halutaan rakentaa vesistön rannalle, jolla ei ole voimassa olevaa asema- tai yleiskaavaa.

Ranta-asemakaavaa laadittaessa kaavoituksen kulku vastaa normaalia asemakaavaprosessia. Ranta-asemakaavan laatimiskustannukset maksaa maanomistaja. Kaupunki hoitaa kaavan hallinnollisen prosessin, kaavan ohjauksen ja määrittelee kaavoituksen kulun etenemisen.

Ranta-asemakaavan mahdollisuuksien ja lähtökohtien selvittämiseksi ota yhteyttä kaavoitukseen ennen ranta-asemakaavan laatimiseen ryhtymistä.

Voimassa olevan rantaosayleiskaavan alueella voi tulla tarve voimassa olevan kaavan muuttamiselle. Maanomistaja voi toimittaa kaavoitukseen aloitteen rantaosayleiskaavan muuttamiseksi.

Elinympäristölautakunnan hyväksymät maankäytön palvelumaksut.

Maankäytön palvelumaksut

pdf
172.01 kt
Lataa tiedosto

Voimassa ja vireillä oleviin ranta-asemakaavoihin voi tutustua karttapalvelussa.

Kaavan laatimisaloite

Kaupunki laatii yleiskaavoja ja asemakaavoja. Kaavojen tavoitteiden määrittelyssä ja valmistelun aikana huomioidaan lainsäädännössä annettujen reunaehtojen lisäksi mm. kaupunkistrategia ja muut luottamuselinten hyväksymät suunnitelmat, ohjelmat ja asiakirjat sekä muut kaupungin kehittämistarpeet. Kaavan aluerajauksen tulee olla tarkoituksenmukainen ja prosessin aikana tehdään tarvittavat selvitykset ja suunnitelmat vaikutusten arvioimiseksi ja hallitsemiseksi. Kaavoituksen myötä toteutuva kaupungin kehittyminen vaatii infrainvestointeja, palvelujen kehittämistä, sopimuksia ja yhteistyötä useiden eri tahojen kanssa. Yleis- tai asemakaavan laadinta tai sen muuttaminen ei kuulu maanomistajan oikeuksiin ranta-asemakaavaa lukuunottamatta.

Kaavoituksen mahdollisuuksien ja lähtökohtien selvittämiseksi ota yhteyttä kaupunginarkkitehti Anna-Leena Lehtiniemeen tai tontinjakopalveluun ennen kaavan laatimisaloitteen jättämistä.

Mikäli kaava on laadittavissa lainsäädännössä annettujen reunaehtojen mukaisesti ja maanomistajan ja kaupungin tavoitteet ovat yhteensovitettavissa, voidaan ryhtyä valmistelemaan kaavan laatimisaloitetta. Kun laatimisaloite on toimitettu kaavoitukselle, asia on vireillä ja julkinen.

Kaupungin kaavoitusyksikössä edistettävistä merkittävistä kaavoista päättää elinympäristölautakunta vuosittain päivitettävässä kaavoituskatsauksessa . Jokaisen kaavan käynnistämisestä tehdään vielä erillinen päätös. Yleiskaavan käynnistämisestä päättää kaupunginhallitus ja asemakaavan käynnistämisestä elinympäristölautakunta. Vaikutuksiltaan vähäisen asemakaavan käynnistämisestä päättää kaupunginarkkitehti. Ennen kaavan käynnistämistä aloitteen tekijälle arvioidaan alustavasti maankäytön palvelumaksut-asiakirjan pohjalta kaavoituksen kustannukset ja tarvittavat selvitykset sekä kaavan aikataulu. Käynnistämispäätöksen jälkeen kaavoitusprosessi voi alkaa.

Elinympäristölautakunnan hyväksymät maankäytön palvelumaksut ovat tulleet voimaan 1.11.2022.

Maankäytön palvelumaksut

pdf
172.01 kt
Lataa tiedosto

Kaupunki tarjoaa kiinteistönomistajille mahdollisuutta jakaa omakotitontti yhdeksi tai useammaksi pienemmäksi tontiksi tontinjakopalvelussa tehtävällä asemakaavamuutoksella.

Kaupungin ajantasaista kaavatilannetta sekä vireillä (valmisteilla) olevia kaavoja on mahdollista tarkastella karttapalvelussa.

Vuosittain päivitettävässä kaavoituskatsauksessa esitellään merkittävät vuoden aikana edistettävät yleis-, asemakaavat.

Anna-Leena Lehtiniemi

Kaupunginarkkitehti

Kaavan laadinnan kustannukset

Elinympäristölautakunta hyväksyi maankäytön palvelumaksut 12.9.2022. Palvelumaksut tulivat voimaan 1.11.2022 alkaen ja niitä sovelletaan voimaantulon jälkeen käynnistettävissä kaavoissa ja vireille tulevissa asioissa.
Kaavan laadinnan kustannukset perustuvat alueidenkäyttölain 59 §, 76 § ja 77 b §. Kustannukset eivät ole alueidenkäyttölain 12 a -luvun mukaisia kunnalle yhdyskuntarakentamisesta aiheutuvia kustannuksia. Alueidenkäyttölain 12 a -luvun mukaisten kustannusten korvaamiseen liittyvistä sopimuksista vastaa Kangasalla kaupungin geodeetti.
Ennen kaavan käynnistämistä kaavan laatimisaloitteen tekijälle arvioidaan voimassa olevan maankäytön palvelumaksut-asiakirjan pohjalta kaavoituksen kustannukset. Asemakaavan tai asemakaavamuutoksen kustannukset laskutetaan kahdessa erässä valmisteluvaiheen nähtäville asettamisen ja kaavan hyväksymispäätöksen jälkeen. Lisäksi aloitteen tekijä maksaa kuulutus- ja selvityskustannukset palvelumaksuhinnaston mukaisesti.
Jos hakija peruu elinympäristölautakunnan käsittelemän asemakaavaehdotuksen, laskutetaan kaavan laatimisestä ja käsittelystä kuten hyväksytystä asemakaavasta. Jos peruutus tehdään ennen kuin elinympäristölautakunta on käsitellyt ehdotusta, arvioi kaavoitusviranomainen maksun suuruuden työvaiheen mukaan. Lisäksi mikäli erillisselvityksiä on laadittu, tulee hakijan maksaa niistä koituneet kulut.

Elinympäristölautakunnan hyväksymät maankäytön palvelumaksut ovat tulleet voimaan 1.11.2022.

Maankäytön palvelumaksut

pdf
172.01 kt
Lataa tiedosto
Kaavoitukseen osallistuminen

Kaavoitukseen voi ja saa osallistua! Kaavan laatiminen on vuorovaikutteinen prosessi, jossa ovat mukana osalliset, kaavoittajat ja muita kaupungin yksiköitä, viranomaiset ja päätöksentekijät. Olet kaavan osallinen, jos olet kaava-alueen maanomistaja tai asukas, tai jos kaava vaikuttaa asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin. Mitä varhemmassa vaiheessa osallistut kaavahankkeeseen ja kerrot näkemyksesi, sitä varmemmin on mahdollisuus vaikuttaa kaavaan ja hyvän elinympäristön suunnitteluun. Tutustu tarkemmin asemakaavaprosessiin kaavoituksen sivuilla.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Kaavaprosessin alussa laaditaan usein erillinen osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Siinä kerrotaan kaavatyön tavoitteet ja lähtökohdat, kuinka kaavan valmistelu, nähtävilläolot ja päätöksenteko etenevät, miten valmisteluun voi osallistua, miten siitä tiedotetaan ja miten kaavan vaikutuksia arvioidaan.

Kaavakuulutukset

Kaavan eri vaiheiden nähtävilläoloista kuulutetaan kaupungin verkkosivuilla.

Palaute kaavan nähtävilläoloaikana

Kun kaava on nähtävillä, siihen voi ottaa kantaa. Nähtävilläoloaikoina on mahdollisuus toimittaa kirjallinen palaute elinympäristölautakunnalle osoitteella Kangasalan kaupunki, elinympäristölautakunta / kaavoitus, PL 50, 36201 Kangasala, käyntiosoite Urheilutie 13 tai sähköpostiosoitteeseen kaavoitus@kangasala.fi. Näihin palautteisiin vastataan virallisen kaavaprosessin mukaisesti.

Muu vuorovaikutus

Virallisen palautteen lisäksi osalliset voivat osallistua yleisötilaisuuksiin, kaavakävelyihin jne. sekä vastata kyselyihin. Jos kyseessä on merkittävä asemakaava tai laajempaa aluetta koskeva osayleiskaava, kaavaprosessi on laajempi ja osallistumismahdollisuuksia on enemmän.

Kaavoitusta eri tasoilla

Kaavoitus etenee yleispiirteisemmästä kaavasta yksityiskohtaisempaan suuntaan. Maakuntakaava ohjaa yleiskaavoitusta ja yleiskaava ohjaa asemakaavoitusta.

Maakuntakaava

Maakuntakaavassa esitetään maakunnan alueiden käytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet ja osoitetaan maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisia alueita. Pirkanmaalla maakuntakaavan laatii Pirkanmaan liitto ja sen hyväksyy maakuntavaltuusto.

Yleiskaava tai osayleiskaava

Yleiskaavaon yleispiirteinen maankäytön suunnitelma, jolla ohjataan kaupungin yhdyskuntarakenteen kehittämistä pitkällä aikavälillä. Osayleiskaava on yleiskaava, joka laaditaan tarkemmin rajatulle alueelle. Yleiskaava ohjaa asemakaavoitusta ja muuta tarkempaa suunnittelua. Kyläalueella tai ranta-alueella se voi ohjata suoraan rakentamista. Yleiskaavan laatii kaupunki ja sen hyväksyy valtuusto.

Asemakaava

Asemakaava määrittelee yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin aluetta saa käyttää ja kuinka paljon sinne saa rakentaa. Asemakaavassa osoitetaan esimerkiksi rakennusten sijainti, koko ja käyttötarkoitus. Asemakaavamääräykset voivat koskea esimerkiksi rakennuksen kerrosten tai autopaikkojen määrää, kadun leveyttä tai alueen kaupunkikuvaan vaikuttavia seikkoja. Asemakaavoja uudistetaan laatimalla asemakaavamuutoksia. Asemakaavan laatii kaupunki ja sen hyväksyy elinympäristölautakunta tai valtuusto.

Ranta-asemakaava

Ranta-asemakaava on maakuntakaavaan tai yleiskaavaan pohjautuva yksityiskohtainen suunnitelma ranta-alueen käytön ja rakentamisen järjestämisestä. Maanomistaja voi laadituttaa omistamalleen ranta-alueelle ranta-asemakaavan. Ranta-asemakaavan hyväksyy elinympäristölautakunta tai valtuusto. Lue lisää ranta-asemakaavasta.