Hyppää sisältöön

Hyvinvointi ja turvallisuus

Kouluarjen turvallisuus, opiskeluhuolto ja kouluruokailu.

Kouluarjen turvallisuus

Turvallisuus muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta. Jokaisella oppilaalla on oikeus koskemattomuuteen. Turvallisuutta luovat selkeät rajat, yhteiset säännöt ja erilaisuuden ymmärtäminen. Koulut ovat laatineet turvallisuussuunnitelmat ja toimintamallit kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja kiusaamistapausten selvittämiseen osana koulun yhteisöllistä oppilashuoltotyötä. Kangasalla noudatetaan kaupungin omaa koulusovittelumallia.

Peruskouluopetuksen järjestyssäännöt

Kangasalan kouluilla on yhteiset järjestyssäännöt, joihin koulut tekevät koulukohtaisia tarkennuksia.

Järjestyssäännöt

PDF
172.10 kt
Lataa tiedosto

Järjestyssäännöt selkokielellä

PDF
163.84 kt
Lataa tiedosto

Kiusaamisen vastainen työ ja koulusovittelu

Kouluissa työskennellään kaupungin yhteisten toimintamallien mukaisesti kiusaamisen ja häirinnän ennaltaehkäisemisessä, kiusaamistilanteisiin puuttumisessa ja koulusovittelussa.

Kiusaamisen ja häirinnän vastainen työ ja ristiriitatilanteiden ratkaisumalli

PDF
360.14 kt
Lataa tiedosto

Kangasalan kaupungin koulusovittelumalli

PDF
1.20 Mt
Lataa tiedosto
Kasvatuskeskustelu sekä kurinpito-, ojentamis- ja turvaamistoimet

Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön, jossa työrauha ja opiskelun esteetön sujuminen on varmistettu. Työrauhaan voidaan vaikuttaa monilla koulun keinoilla, joista keskeisiä ovat opettajan antama ohjaus ja palaute, yhteistyö sekä yhteinen vastuunotto ja huolenpito. Pedagogisia ratkaisuja kehittämällä sekä luottamuksen ja välittämisen ilmapiiriä vahvistamalla luodaan edellytykset hyvän työrauhan rakentumiselle.

Kasvatuskeskustelu

Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen. Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Huoltajalle varataan mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se tilanne huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi. 

Kurinpito-, ojentamis- ja turvaamistoimet 

Opetusta häiritsevälle, muuten koulun järjestystä rikkovalle tai vilpillisesti menetelleelle oppilaalle voidaan määrätä perusopetuslaissa säädetty kurinpitotoimi tai ojentaa häntä perusopetuslaissa tarkoitetuilla tavoilla.  

Lue lisää kurinpito-, ojentamis- ja turvaamistoimista.

Turvaopas

Kangasalan kouluissa on käytössä Turvaopas-verkkosovellus, jossa on koottuna kaikki turvallisuuteen liittyvä materiaali. Turvaopas sisältää niin ennakointiin, akuuttiin toimintaan kuin jälkitoimiin liittyvät ohjeet, lomakkeet ja tukimateriaalit. Turvaoppaan avulla oppilas voi halutessaan tehdä ilmoituksen erilaisista vaara-, häiriö- ja uhkatilanteista.

Turvaoppaasta on oma versionsa kunkin koulun henkilöstölle (ei julkinen) sekä oppilaille tiiviimpi versio, jota voi käyttää kaikilla älylaitteilla.

Koulutapaturmat

Koulutapaturmatilanteissa tai oppilaan äkillisesti sairastuttua kesken koulupäivän, ensisijaisesti opettaja tai muu koulun henkilökunta ottaa yhteyttä huoltajaan ja ohjaa oppilaan hoitoon. Koulu hoitaa vakuutukseen liittyvät paperityöt. Koulun henkilökunta voi konsultoida terveydenhoitajaa koulupäivän aikana sattuneissa tapaturmissa ja sairastumisissa huomioiden terveydenhoitajien vastaanottotyö.

Kouluterveydenhoitaja antaa tarvittaessa ensiapua koulutapaturmaan. Tarvittaessa oppilas ohjataan jatkohoitoon. Kouluterveydenhoitajan tehtävänä on tukea ja seurata koulun riittävää ensiapuvalmiutta ja –osaamista koululla.

Tapaturma on äkillinen, ulkoinen, ruumiinvamman aiheuttava odottamaton tapahtuma, joka sattuu vakuutetun tahtomatta. Mikäli oppilas joutuu koulutapaturmaan koulupäivän aikana tai koulumatkalla, tulee tapaturmasta aina tehdä ilmoitus. Opettaja tai koulunkäynninohjaaja tekee oppilaalta saatujen tietojen mukaan tapaturmailmoituksen sille tarkoitetulle lomakkeelle. Koulusihteeri tallentaa tiedon vakuutusyhtiön tietokantaan. Tapaturman kirjaaminen on tärkeää sen vuoksi, että vaikka kuluja ei tapaturmasta johtuen heti tulekaan, voi myöhemmin tulla kustannuksia asiaan liittyen.

Tapaturma voi tapahtua myös koulumatkalla. Koulumatka käsittää matkan suoraan kotoa koululle ja päinvastoin. Jos oppilas on poikennut koulumatkalla muualla, ei vakuutus korvaa tapaturmaa. Jos lääkäri katsoo kuljetuksen tarpeelliseksi, tulee siitä pyytää lääkärintodistus ja toimittaa se kansliaan mahdollisimman pian ja täyttää myös kuljetusanomus. Koulu tilaa taksin kaupungin liikennesuunnittelijan kautta. Ensisijaisesti kyyditys pyritään järjestämään kaupungin muun tilausliikenteen mukaan. Samoin, jos oppilas on liikuntakiellossa, tulee siitä pyytää lääkärintodistus ja toimittaa se liikunnanopettajalle ja sopia hänen kanssaan mitä oppilas tekee tuon ajan.

Lisätietoja koulutapaturman kulujen ilmoittamisesta ja korvaamisesta saa koulusihteeriltä.

Turvallisemman tilan periaatteet

Kangasalan kaupungin kouluissa otettiin 20.11.2025 käyttöön Turvallisemman tilan periaatteet, jotka on suunniteltu ja toteutettu osana Unicefin Lapsiystävällinen kunta -työtä kaupungin oppilaiden kanssa alakoulusta lukioon. Lasten ja nuorten kanssa käytyjen keskusteluiden ja kartoituksien kautta päädyttiin nostamaan esille kolme periaatetta, joista jokaiseen sisältyy muutamia alakäsitteitä ja kuvauksia. Oppilastyönä on teetetty kutakin turvallisemman tilan periaatetta edustavat sympaattiset hahmot Huomari, Kunnari ja Sankari.

Oppilaskunnat valitsevat yhden tai useamman periaatteen ja toteuttavat sen näkyväksi koulun arjessa esimerkiksi videoiden, kuvasarjojen, haastattelujen, piirrosten tai somepäivitysten avulla.

Turvallisemman tilan periaatteiden tavoite on luoda kouluista entistä turvallisempia ja osallistavampia ympäristöjä, joissa jokainen lapsi ja nuori voi olla oma itsensä sekä osallistua yhteisön toimintaan ilman pelkoa syrjinnästä tai häirinnästä.

Koulupoissaolot

Kangasalla on käytössä seutukunnan yhteinen läsnäolomalli, joka sisältää sekä ennaltaehkäisevän työn että poissaolojen seurannan ja poissaoloihin puuttumisen käytänteet.

Koulupoissaolojen ennaltaehkäisy, seuranta ja poissaoloihin puuttuminen

PDF
147.96 kt
Lataa tiedosto

Poissaolo-ohjeistus

PDF
209.91 kt
Lataa tiedosto

Opiskeluhuolto

Opiskeluhuollon kokonaisuus
Lähtökohdat ja tavoitteet

Opiskeluhuollon avulla tuetaan yhteisöllistä ja yksilöllistä hyvinvointia sekä terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön syntymistä. Siten edistetään lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden mielenterveyttä ja ehkäistään syrjäytymistä sekä edistetään esiopetus- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Opiskeluhuollon palveluilla tuetaan myös oppimista sekä tunnistetaan, lievennetään ja ehkäistään mahdollisimman varhain oppimisen esteitä, oppimisvaikeuksia ja opiskeluun liittyviä muita ongelmia.

Opiskeluhuoltoryhmiä ovat

1) monialainen kuntakohtainen opiskeluhuollon ohjausryhmä (yhteisöllinen)

2) monialainen esiopetus-/oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä (yhteisöllinen) sekä

3) monialainen asiantuntijaryhmä (yksilökohtainen). Lisäksi yksilökohtaiseen oppimiseen liittyvä perusopetuslain mukainen kolmiportainen tuki suunnitellaan moniammatillisena yhteistyönä tuki-oppilashuoltoryhmässä.

Monialaisessa opiskeluhuollon ohjausryhmässä suunnitellaan, kehitetään, ohjataan ja arvioidaan yleisesti opiskelijahuoltotyötä Kangasalan kaupungissa. Ryhmän muodostaa monialainen opetustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen henkilöstö. Kangasalan kaupungin hyvinvointisuunnitelma sisältää oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevan osuuden, joka ohjaa myös monialaista opiskelijahuollon ohjausryhmää.

Yhteisöllinen opiskelijahuolto on ensisijainen opiskeluhuollon muoto ja pääasiassa vastuu on esiopetuksen/oppilaitoksen henkilökunnalla. Lähtökohtana on opiskelijan ja huoltajien osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Työskentely perustuu luottamukseen ja avoimuuteen. Yhteistyötä tehdään kaupungin muiden lasten ja nuorten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävien viranomaisten ja toimijoiden kanssa. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta. Myös opiskeluympäristön terveellisyys, turvallisuus ja esteettömyys tulee huomioida.

Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa ovat

1) esioppilaille annettavat terveydenhoitopalvelut/koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut

2) psykologi- ja kuraattoripalvelut ja

3) monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto, jota toteutetaan monialaisessa asiantuntijaryhmässä ja siitä laaditaan opiskeluhuoltokertomus.

Suostumus oppilashuoltoa varten

110.29 kt
Lataa tiedosto

Kangasalan kaupungin esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen opiskeluhuoltosuunnitelma

Tutustu
Ohjaavat periaatteet

Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellyttämää toimintaa oppilaitosyhteisössä.

Opiskeluhuollon toiminnan tavoitteena on edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä

Toiminnan painopiste on ennaltaehkäisevässä ja yhteisöllisessä toiminnassa. Niiden avulla edistetään oppilaitosyhteisön ja opiskeluympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä.  Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ohjaavat kunnan opiskeluhuollon ohjausryhmän linjaukset, esiopetus-/ koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä ja sen laatima opiskeluhuoltosuunnitelma. Vastuu toiminnasta on ensisijaisesti oppilaitoksen henkilökunnalla.

Opiskeluhuoltoon kuuluu myös yksilökohtainen opiskeluhuolto.

Siihen sisältyvät esioppilaille annettavat terveydenhoitopalvelut/ koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, psykologi ja kuraattoripalvelut sekä monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto. Tätä toteutetaan tarvittaessa erikseen koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä.

Opiskeluhuolto muodostaa toiminnallisen kokonaisuuden, jota toteutetaan suunnitelmallisesti ja moniammatillisena yhteistyönä. Yhteistyötahoja ovat opetustoimen, sosiaali- ja terveystoimen sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö, opiskelija, hänen huoltajansa ja tarvittaessa muut yhteistyötahot.

Oppilaitosten ja oppilashuollon henkilöstö ohjaavat tarvittaessa opiskelijoita hakemaan tarvitsemiaan opiskeluhuollon etuuksia ja palveluita.

Opiskeluhuollon toiminta perustuu

·         Oppilas- ja opiskeluhuoltolakiin 1287/2013

·         Perusopetuslakiin 628/1998

·         Lukiolakiin 629/1998

·         Ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin 630/1998

Koulukuraattorit ja -psykologit

Opiskeluhuollon kuraattorit ja psykologit edistävät ja tukevat lasten ja nuorten oppimista, koulunkäyntiä ja opiskelua, hyvinvointia sekä sosiaalisia valmiuksia ja toimintakykyä. Palvelut ovat vapaaehtoisia, maksuttomia sekä luottamuksellisia. Vastaanotot ovat pääasiassa kouluilla koulupäivän aikana.

Palveluista vastaa Pirkanmaan hyvinvointialue Pirha. Yhteystiedot löytyvät Pirhan sivuilta ja koulujen omilta sivuilta.

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuollon keskeisimmät tehtävät:

  • Oppilaan kasvun ja kehityksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, mukaan lukien kansallisen rokotusohjelman toteuttaminen
  • Vanhempien ja huoltajien kasvatustyön tukeminen
  • Oppilaan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen ja tukeminen
  • Pitkäaikaisesti sairaan lapsen omahoidon tukeminen yhteistyössä muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa sekä tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja -hoitoon ohjaaminen
  • Kouluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta
  • Oppilaan terveydentilan toteamista varten tarpeelliset erikoistutkimukset

Kouluterveydenhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevä ja terveyttä edistävä palvelu. Kouluterveydenhuollon palveluihin kuuluvat ikäkausittaiset terveystarkastukset, joista laajat terveystarkastukset tehdään luokilla 1, 5 ja 8. Sairaanhoito kuuluu kouluterveydenhuollon vastuulle silloin, kun oireet vaikuttavat koulunkäyntiin ja tarvitaan lääketieteellistä asiantuntemusta fyysiseen sekä psyykkiseen kasvuun ja kehitykseen liittyvien pulmien selvittämisessä.

Sairaanhoito toteutetaan terveysasemilla. Sairaana lasta ei tule lähettää kouluun eikä kouluterveydenhuoltoon sairauden arvioimiseksi. Sairaan lapsen hoitamisesta voidaan kirjoittaa työnantajaa varten todistus. Olethan yhteydessä terveydenhoitajaan saman päivän aikana, sillä todistusta ei kirjoiteta takautuvasti. Somaattisten pitkäaikaissairauksien hoidosta ja seurannasta vastaa oma terveysasema.

Oppilaan lääkehoitosuunnitelmasta vastaa opetushenkilöstö yhdessä huoltajien kanssa. Kouluterveydenhuolto osallistuu tarvittaessa oppilaan lääkehoitosuunnitelman suunnittelemiseen.

Kouluterveydenhoitajat työskentelevät kouluilla virka-aikana. Kaikilla kouluilla terveydenhoitaja ei ole joka päivä paikalla. Kouluterveydenhoitajat tavoitat helpoiten puhelimitse tai Wilma-viestin välityksellä. Kouluterveydenhuollon palvelu on oppilaille maksutonta.

Kouluterveydenhuollosta vastaa Pirkanmaan hyvinvointialue Pirha. Yhteystiedot löytyvät Pirhan sivuilta ja koulujen omilta sivuilta.

Kouluruokailu

Koulussa tarjotaan maksuton kouluateria. Monipuolinen ateriakokonaisuus on osa ruokakasvatusta ja tukee hyvinvointia. Ateriakokonaisuuteen kuuluu lämmin ruoka, tuore kasvislisäke sekä salaatinkastike, leipä, ravintorasva ja ruokajuoma. Tarjoamme kouluissa salaatit komponentteina ja lisäksi lämpimän kasvislisäkkeen haarukkaruokapäivinä 3-4 kertaa viikossa.

Ruokavalintojemme perustana ovat ravitsemussuositukset. Teemme työtä hyvän ruoan eteen. Käytämme kiertävää ruokalistaa ja lisäksi toteutamme erilaisia teemapäiviä. Näin saamme vaihtelua ja opimme myös ruokakulttuuriin liittyviä käytöstapoja ja ruokaperinteitä.

Haluamme, että ruoka maistuu ja oppilaat nauttivat kaikki aterianosat. Tämän vuoksi panostamme myös oppilaiden osallisuuteen. Kouluruokailu kehittyy, kun sen onnistumiseen sitoutuvat myös kaikki aikuiset moniammatillisesti yhdessä kotien kanssa.

Tutustu myös näihin

Tutustu

Perusopetus

Tutustu perusopetukseen Kangasalla.

Perusopetus