Hyppää sisältöön

Esiopetuksen ABC

Täältä löydät esiopetuksen keskeiset asiat ja tietoa esiopetuksen arjesta.
Viimeksi päivitetty:

Esiopetus on maksutonta kasvatusta ja opetusta, joka on tarkoitettu lapsille vuotta ennen oppivelvollisuuden alkamista, eli sinä vuonna, kun lapsi täyttää kuusi vuotta.

Esiopetus on osa elinikäistä oppimista. Esiopetuksessa lapsi harjoittelee monipuolisesti vuorovaikutusta, sosiaalisia taitoja ja valmiuksia peruskouluun. Kangasalla esiopetusta järjestetään päiväkodeissa ja koulujen yhteydessä olevissa esiopetusyksiköissä.

Esiopetus toimintakaudella 2025-2026

  • Vuonna 2019 syntyneille lapsille
  • Vuonna 2020 syntyneille lapsille, jotka kuuluvat 11-vuotisen oppivelvollisuuden piiriin.
  • Esiopetuspaikka määräytyy lapsen osoitteen ja tulevan koulupolun mukaan.

Esiopetusyksiköt

Tietoa esiopetusyksiköistä löydät täältä

Tutustu esiopetusyksiköihin

Esiopetuksen arki ja käytännöt

Esiopetuksen keskeiset asiat
  • Esiopetus on perusopetuslain mukaan maksutonta lapsille. 
  • Esiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa, ja lapsen huoltajan on huolehdittava, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet täyttävään toimintaan. 
  • Maksuton esiopetusaika on 4h/päivä. Tämän lisäksi lapsi voi osallistua esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen.
  • Esiopetuksessa harjoitellaan eri taitoja monipuolisesti leikkimisen, liikkumisen, tutkimisen, kokeilemisen, taiteilun, tiedonhankinnan ja ongelmanratkaisun avulla. 
  • Esiopetuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen itsetuntoa, tarjota myönteisiä oppimiskokemuksia ja valmistaa lasta peruskouluun. 
  • Esiopetus on tärkeä linkki varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välillä, ja se tarjoaa lapselle kokemuksia ryhmässä toimimisesta ja vertaisryhmässä toimimisesta. 
Esiopetukseen ilmoittautuminen
  • Esiopetukseen ilmoittautuminen tehdään Kangasalan eVakassa.
  • Samalla hakemuksella haetaan myös esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta.
  • Täydentävä varhaiskasvatus toimii esiopetuksen kanssa samoissa tiloissa.
  • Esiopetuspaikka määräytyy lapsen osoitteen ja tulevan koulupolun mukaan.
Esiopetuksen aloittaminen
  • Huoltajat saavat tiedon lapsen esiopetuspaikasta sähköisesti.
  • Huoltajan on hyväksyttävä esiopetuspaikka eVakassa.
  • Esiopetusyksikön johtaja tiedottaa aloittamisvuoden kevään aikana esiopetusikäisten lasten perheitä yksikön tutustumiskäytänteistä.
  • Tutustumiset ajoittuvat useimmiten touko-kesäkuulle.
  • Varhaiskasvatuksessa olevan lapsen huoltajien kanssa käydään keväällä keskustelu, jonka pohjalta siirretään tarpeellinen tieto esiopetuspaikkaan.
Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus
  • Esiopetusaika (4h/päivä) on maksutonta. Maksuttoman esiopetusajan lisäksi lapselle voi varata esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta.
  • Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatus järjestetään esiopetusta antavissa yksiköissä.
  • Täydentävään varhaiskasvatukseen haetaan samalla, kun ilmoittaudutaan esiopetukseen.
  • Mikäli täydentävän varhaiskasvatuksen tarve ilmenee kesken toimintavuoden, ole yhteydessä yksikön johtajaan.

Asiakasmaksut

Tietoa esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuksen maksuista löytyy asiakasmaksujen sivulta.

Lue lisää
Esiopetusta täydentävä varhaiskasvatusaika (palveluntarve)

Huoltajat valitsevat lapsensa hoidontarvetta vastaavan palveluntarpeen, eli tuntimäärän, jonka lapsi voi käyttää esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta kuukauden aikana.

  • 0 – 50 h / kk
  • 51 – 85 h / kk
  • 86 – 120 h / kk
  • 121 –150 h / kk
  • Yli 150 h / kk
  • Huoltajien tulee kirjata lapsen esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuksen ajat eVakaan viimeistään edellisen viikon maanantaina klo 9.00 mennessä.
  • Ilmoitettuja aikoja ei voi muuttaa esimerkiksi sairauspoissaolojen tai arkipyhien vuoksi.
  • Poissaolot eivät vähennä etukäteen ilmoitettuja varhaiskasvatusaikoja.
Mitä lapsi tarvitsee esiopetuksessa
  • Riittävästi vaihtovaatteita.
  • Eri vaatteet sisä- ja ulkokäyttöön.
  • Säänmukaiset ulkovaatteet, myös sadevaatteet ja saappaat.
  • Mukavat sisäjalkineet.
  • Välttämättömät lääkkeet. Sairauden edellyttäessä lääkehoitoa päivän aikana, voi tuoda lapsen nimellä varustetun reseptilääkkeen. Tällöin tehdään kirjallinen lääkehoitosuunnitelma.
Huoltajien ja esiopetuksen yhteistyö
  • Yhteistyö alkaa perheen kanssa ensimmäisistä kohtaamisista esimerkiksi esiopetusinfossa.
  • Tärkeä osa yhteistyötä ovat päivittäiset kohtaamiset henkilöstön ja huoltajien välillä. Jos joku asia mietityttää huoltajaa, kannattaa asia ottaa puheeksi ryhmän henkilöstön kanssa.
  • Esiopetuksessa järjestetään vanhempainiltoja, joissa käydään vuoropuhelua ja käytetään osallistavia menetelmiä.
  • Kangasalan kaupungin varhaiskasvatus ja esiopetus toteuttaa vuosittain asiakaskyselyn. Asiakaskyselyn sekä lasten ja henkilöstön antaman palautteen pohjalta määritellään seuraavan toimintavuoden kehittämiskohteet.
  • Perheille järjestetään tapahtumia, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä sekä huoltajien osallisuutta esiopetuksen arkeen ja juhlaan.
  • Joissakin esiopetusyksiköissä on toiminnassa vanhempainyhdistys tai -toimikunta. Yksikönjohtajalta saa tukea, mikäli vanhemmat haluavat sellaisen perustaa.
Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmakeskustelu
  • Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmakeskustelu käydään noin 2-3 kuukauden kuluttua esiopetuksen aloittamisesta.
  • Huoltajien kanssa käytävissä keskusteluissa huoltajilla on mahdollisuus antaa palautetta ja käydä vuoropuhelua lapsen asioista.
  • Suunnitelman tekee pääsääntöisesti ryhmän opettaja yhdessä huoltajien kanssa.
  • Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma tehdään kirjallisena eVakaan.
Esiopetuksen matkat ja kuljetus
Ehdot oppilaskuljetuksen saamiselle:
  • Esiopetuksessa olevan oppilaan koulumatka on yli 5 kilometriä.
  • Mikäli oppilas on myös esiopetusta täydentävässä varhaiskasvatuksessa, hänellä ei ole oikeutta oppilaskuljetukseen.
  • Koulumatkalla tarkoitetaan oppilaan päivittäistä kodin ja esiopetuksen järjestämispaikan välistä matkaa.
  • Oppilaskuljetukset järjestetään vain kodin ja esiopetuspaikan väliselle matkalle.
  • Kuljetus esioppilaalle haetaan erillisellä hakemuksella esiopetukseen ilmoittautumisen yhteydessä tai jos tarve kuljetukseen ilmenee.
  • Oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen matka muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.
  • Hakemus toimitetaan esiopetusyksikön johtajalle, joka tekee päätöksen maksuttomasta kuljetuksesta.

Kuljetuksen saamisen edellytykset perustuvat perusopetuslain 32 §:n antamaan ohjeistukseen. Perusopetuslaki (628/1998)

Kaupungin joukkoliikennettä suunnitteleva liikennesuunnittelija laatii kuljetussopimukset, suunnittelee kuljetusreitit ja aikataulut.

Kuljetushakemus

122.10 kt
Lataa tiedosto
Ota yhteyttä

Tuomas Kähkönen

Liikennesuunnittelija

Ruokailu esiopetuksessa
  • Esiopetuksessa lapselle tarjotaan lounas.
  • Esiopetusta täydentävässä varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle tarjotaan lisäksi aamupala ja välipala.
  • Vuoropäiväkodissa tarjotaan myös päivällistä ja iltapalaa.
  • Esiopetus- ja varhaiskasvatuspäivän aikana tarjottavat ateriat muodostavat tärkeän osan lapsen päivittäisestä ravinnonsaannista, joka täydentyy kotona tarjottavalla ruoalla.
  • Tarvittaessa lapselle tarjotaan vakavan allergian, sairauden tai eettisen vakaumuksen mukainen ruokavalio.
  • Ateriapalvelu tuottaa  ateriat kaupungin omiin varhaiskasvatusyksiköihin.
  • Esiopetuksessa tutustutaan monipuolisesti eri ruokalajeihin ja opetellaan omatoimista ruokailua sekä hyviä pöytätapoja.
  • Ruokakasvatuksen tavoitteena on edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia.
  • Jamix-menu sovelluksesta näet varhaiskasvatuksen ruokalistan.
Lapsen sairastuminen
  • Lapsen sairastuessa ilmoita siitä esiopetuspaikkaan soittamalla, tekstiviestillä tai eVakan kautta.
  • Lapsen sairastuessa esiopetuspäivän aikana, henkilökunta ilmoittaa siitä huoltajille soittamalla. Lapsi on haettava mahdollisuuksien mukaan viipymättä kotiin.
  • Esiopetuspäivä on lapselle kotona vietettyä päivää raskaampi, joten on tärkeä antaa lapsen toipua rauhassa kotona.
  • Lapsi voi palata esiopetukseen, kun oireet ovat lieventyneet ja hän jaksaa osallistua toimintaan eikä tartuntavaaraa ole.
Lapsen lääkehoito
  • Kangasalan esiopetuksessa on käytössä lääkehoitosuunnitelma, joka ohjaa lasten lääkehoitoa esiopetuspäivän aikana.
  • Lapsen lääkehoitoa toteutetaan ensisijaisesti kotona.
  • Esiopetuksessa lapselle annetaan ainoastaan välttämättömiä, lääkärin määräämiä lääkkeitä. Huoltajien tulee toimittaa lapsen lääkkeet esiopetusyksikköön alkuperäispakkauksissa, lääkärin määrittämien annosteluohjeiden kera ja jokaisessa lääkepakkauksessa tulee olla apteekissa laitetussa tarrassa lapsen etu- ja sukunimi.
  • Lääkehoitosuunnitelma tehdään ennen esiopetuksen aloittamista erillisellä lomakkeella pitkäaikaissairautta sairastaville ja sitä kautta säännöllistä lääkitystä tarvitseville lapsille esim. diabetes, epilepsia, astma.
  • Tilapäinen lääkehoitosuunnitelma tehdään, jos lapsella on tilapäinen lääkärin määräämä lääkitys.
  • Suunnitelma liitetään lapsen oppimissuunnitelmaan.
  • Lapsen lääkehoitosuunnitelmaan kirjatut toimenpiteet huomioidaan tarvittaessa yksikön omassa turvallisuussuunnitelmassa.
  • Lisäksi huolehditaan siitä, että jokainen yksikön aikuinen osaa antaa lapselle hätätilanteessa ensiapua
Tapaturmavakuutus esiopetuksessa
  • Kangasalla esiopetuksessa olevat lapset ovat vakuutettuja Kangasalan kaupungin puolesta If Vahinkovakuutus Oyj:ssä tapaturman varalta. Vakuutusnumero on SP 0003271166.
  • Tapaturman sattuessa varhaiskasvatusyksikössä täytetään If Vahinkovakuutus Oyj:n sähköinen vahinkoilmoitus.
  • Vakuutus kattaa julkisen sekä yksityisen terveydenhuollon lääkärikäynnit tapaturmatapauksissa. Hoitoon on hakeuduttava 14 vuorokauden kuluessa tapaturmasta, jotta korvaukset voidaan saada.
  • Huoltajat hakevat itse korvausta maksamistaan kuluista, kuten lääkärin määräämistä lääkkeistä tai tapaukseen liittyvistä matkakuluista If:ltä, kun vahinkotunnus on saatu vakuutusyhtiöltä. Korvausta voi hakea sähköisesti.
  • Vakuutus korvaa myös tapaturmasta aiheutuneet matkakulut ja mahdolliset lääkkeet.
  • Lisätietoja saa sähköpostitse osoitteesta personal@if.fi tai puhelimitse numerosta 010 191715. Voitte myös kysyä lisätietoja lapsenne varhaiskasvatuspaikasta.
Tukea perheelle

Perhekoordinaattori tarjoaa tukea, ohjausta ja neuvontaa sekä palveluohjausta esiopetuksessa olevien lasten perheille.

Voit olla yhteydessä perhekoordinaattoriin, jos haluat keskustella esimerkiksi:

  • Lapsen kasvatuksesta
  • Vanhemmuudesta
  • Perhettä koskevista elämänmuutoksista (esim. vanhempien ero, sairaus, muu kriisi)
  • Itsesi tai perheenjäsenesi jaksamisesta

Perhekoordinaattorin kanssa mietitään yhdessä perheelle sopivia keinoja ja ratkaisuja. Tapaaminen voidaan järjestää päiväkodilla tai kotona. Perhekoordinaattori tekee yhteistyötä eri tahojen kanssa ja voi tarvittaessa osallistua perhettä koskeviin neuvotteluihin.

Yhteistyö perustuu avoimuuteen ja luottamukseen. Yhteyden perhekoordinaattoriin saa puhelimitse, sähköpostilla tai esiopetuksen henkilökunnan kautta.

Ota yhteyttä

Pirjo Hellsten

Varhaiskasvatuksen perhekoordinaattori

Esiopetusta ohjaavat suunnitelmat

Kangasalan esiopetuksen oppimissuunnitelma

1.50 Mt
Lataa tiedosto

Kangasalan varhaiskasvatussuunnitelma

1.22 Mt
Lataa tiedosto

Kangasalan esi- ja perusopetuksen pedagoginen suunnitelma

298.45 kt
Lataa tiedosto

Kangasalan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion kulttuurikasvatussuunnitelma

807.87 kt
Lataa tiedosto

Kiusaamisen ja häirinnän vastainen työ- ja ristiriitatilanteiden ratkaisumalli Kangasalan kouluissa ja esiopetuksessa

360.14 kt
Lataa tiedosto
Poissaolot esiopetuksesta
  • Lapsi osallistuu esiopetukseen säännöllisesti ja huoltajat ilmoittavat poissaoloista esiopetusryhmään. Lapsen tulee osallistua esiopetukseen, jollei hänelle ole tilapäisesti myönnetty vapautusta.
  • Esiopetuksen opettaja voi myöntää 1-5 esiopetuspäivän poissaolon ja yli 5 esiopetuspäivää kestävän poissaolon myöntää esiopetusyksikön johtaja.
  • Esiopetuksen henkilöstö seuraa poissaoloja ja toimii Tampereen kaupunkiseudun läsnäolon tukemisen ja poissaolojen seurannan suunnitelman mukaisesti
Esiopetuksen työ- ja toiminta-ajat

Syyslukukausi 6.8.-20.12.2025

Syysloma 13.-19.10.2025

Joululoma 21.12.2025-6.1.2026

Kevätlukukausi 7.1.-29.5.2026

Talviloma 23.2.-1.3.2026

Pääsiäisloma 2.-6.4.2026 (kiirastorstai vapaa)

Helatorstai 14.5.2026

Siirtymävaiheet
  • Siirtymävaiheissa tiedonsiirron tarkoituksena on siirtää opetuksen, oppimisen tuen sekä opiskeluhuollon järjestämisen kannalta oleellinen tieto lapsesta uuteen opetuspaikkaan.
  • Varhaiskasvatuksessa olevan lapsen huoltajien kanssa käydään keväällä keskustelu, jonka pohjalta siirretään tarpeellinen tieto esiopetuspaikkaan. Asiat kirjataan yleensä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka siirretään tulevaan esiopetuspaikkaan.
  • Lapsen siirtyessä perusopetukseen esiopetusyksikön opettajat käyvät tiedonsiirtokeskustelun tulevan luokanopettajan kanssa. Tiedonsiirrossa hyödynnetään lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaa, joka päivitetään yhdessä huoltajien kanssa esiopetusvuoden keväällä
Esiopetuksenopiskeluhuolto
  • Opiskeluhuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden edistämistä.
  • Se on myös sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellyttämää toimintaa kouluyhteisössä.
  • Opiskeluhuollon toiminnan tavoitteena on edistää lasten oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä.
  • Toiminnan painopiste on ennaltaehkäisevässä ja yhteisöllisessä toiminnassa. Niiden avulla edistetään kouluyhteisön ja oppimisympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä sekä yhteisöllistä toimintaa
  • Opiskeluhuolto toteutetaan suunnitelmallisesti ja moniammatillisena yhteistyönä.
  • Yhteistyötahoja ovat opetustoimen, sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö, lapsi, hänen huoltajansa ja tarvittaessa muut yhteistyötahot.
  • Opiskeluhuoltotyötä ohjaa Kangasalan kaupungin esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen opiskeluhuoltosuunnitelma

Kuntakohtainen opiskelijahuollon ohjausryhmä

  • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma sisältää oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevan osuuden
  • opiskelijahuoltotyön yleinen suunnittelu, kehittäminen, ohjaus ja arviointi
  • monialainen opetustoimen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyö

Yksikkökohtainen opiskeluhuoltoryhmä

  • yksikön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja turvallisuus
  • yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelu, kehittäminen, toteuttaminen ja arviointi
  • kokoonpano määritetään yksikkökohtaisesti
  • Moniammatillinen kokoonpano määritetään yksikkö kohtaisesti
  • yksikön esimies vastaa ko. ryhmän toiminnasta
  • oppilaiden ja huoltajien osallisuus
  • kokoontuu vähintään kerran lukukaudessa

Yksilökohtainen opiskeluhuolto (Monialainen asiantuntijaryhmä)

  1. koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto
  2. psykologi- ja kuraattoripalvelut
  3. monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto
  4. Oppilas- ja opiskelijahuoltolain10 §:ssä tarkoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja
  • tapauskohtaisesti yksittäisen lapsen/oppilasryhmän tuen tarpeen selvittämiseen ja opiskeluhuollon palvelujen järjestämiseen
  • yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa

Ilmoittaudu esiopetukseen

Esiopetukseen ilmoittautuminen sekä täydentävään varhaiskasvatukseen hakeminen tapahtuu Kangasalan eVakassa.

Siirry eVakaan

Joustava esi- ja alkuopetus

Joustavalla esi- ja alkuopetuksella tarkoitetaan yhteistyötä, jonka tavoitteena on rakentaa eheä opinpolku esiopetuksesta perusopetukseen.

Lue lisää opetuksesta

Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki

Oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025 alkaen – painopiste varhaiseen ja ennaltaehkäisevään tukeen

Tuen uudistus

1.8.2025 voimaan tuleva esi- ja perusopetuksen tuen lakiuudistus tuo muutoksia tuen järjestämiseen esiopetuksessa.

  • Uudistuksen myötä lapsi saa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa opetusryhmässään ja ensisijaisesti ryhmämuotoisena.
  • Myös oppimisen tuen prosessit ja käsitteistö uudistuvat ja jatkossa esiopetuksessa olevien lasten oppimista tuetaan kolmiportaisen tuen sijaan oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä, ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla sekä tarvittaessa lapsikohtaisilla tukitoimilla.

Lukuvuoden 2025–2026 aikana nykyistä tehostettua tai erityistä tukea saavien esiopetuksessa olevien lasten tuen tarve arvioidaan ja päivitetään uuden lain mukaiseksi. Arviointia toteutetaan yhteistyössä lapsen huoltajien kanssa.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
  • opetuksen eriyttäminen
  • samanaikais- ja yhteisopettajuus
  • oppimisympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
  • monipuoliset työtavat ja pedagogiset menetelmät
  • kielitietoinen opetus

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja:

  • yleinen tukiopetus
  • opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Lapsikohtaisia tukitoimia:

  • säännöllinen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä​
  • kokoaikainen erityisopettajan antama opetus pienryhmässä
  • tulkitsemispalvelut​
  • avustajapalvelut​
  • apuvälineet​

Lukuvuoden 2025–2026 aikana nykyistä tehostettua tai erityistä tukea saavien esiopetuksessa olevien lasten tuen tarve arvioidaan ja päivitetään uuden lain mukaiseksi. Arviointia toteutetaan yhteistyössä lapsen huoltajien kanssa.

Yhteistyö tuen aikana esiopetuksessa
  • Jokaiselle esiopetusyksikölle on nimetty varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
  • Mikäli lapsella huomataan tuen tarvetta, esiopetusyksikön henkilökunta keskustelee asiasta mahdollisimman pian huoltajien kanssa sekä ottaa yhteyttä erityisopettajaan.
  • Huoltajat voivat itse olla yhteydessä esiopetusryhmään tai erityisopettajaan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä huolissa.
  • Tuen tarpeen ilmetessä, järjestetään keskustelu huoltajien, esiopettajan ja erityisopettajan kesken.
  • Keskustelussa määritellään tarvittavat jatkotoimenpiteet ja suunnitellaan lapselle annettava tuki.
  • Lapselle annettavaa tukea arvioidaan säännöllisesti yhdessä huoltajien ja muiden mahdollisten yhteistyötahojen kanssa.

Lisätietoja uudistuksesta saat lapsesi esiopetuksen erityisopettajalta (veo) tai koordinoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta.

Erityisopettajien yhteystiedot löydät esiopetusyksikön tiedoista.

Koordinoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
  • Koordinoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja vastaa kehityksen ja oppimisen tuen kokonaisuuden kehittämisestä ja järjestämisestä.
  • Mikäli lapsen tuen tarve, sairaus tai vamma on tiedossa ennen varhaiskasvatuksen aloitusta, toivotaan huoltajien olevan yhteydessä koordinoivaan varhaiskasvatuksen erityisopettajaan

Minttu Mali

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja

Erityisopettajien yhteystiedot

Erityisopettajien yhteystiedot löydät esiopetusyksikön tiedoista.

Esiopetusyksiköiden sivulle

Koski-tietovaranto

KOSKI-tietovarantoon tallennetaan esiopetuksessa olevien lasten tietoja.

Tallennettavat tiedot
  • Henkilötunnus, etunimet, kutsumanimi, sukunimi
  • Oppilaitoksen nimi ja OID-koodi
  • Opiskeluoikeuden alku- ja loppupvm
  • Opiskeluoikeuden tila, pidennetyn oppivelvollisuuden alkupvm
  • Koulutusmoduulin perusteen diaarinumero ja tunniste
  • Toimipisteen nimi ja OID-koodi
  • Tutkinnon suorituskieli ja suoritustyyppi
  • Tutkinnon vahvistuksen pvm, paikkakunta ja myöntäjäorganisaatio
  • Tutkinnon myöntäjän nimi, titteli ja organisaatio
  • Tieto pidennetystä oppivelvollisuudesta
  • Oppilaan saamat laissa säädetyt tukimuodot
  • Oppilasta koskevat erityisen tuen päätösjaksot, joihin liittyy tieto erityisopetuksen toteutuspaikasta sekä jos oppilas opiskelee toiminta-alueittain
  • Tieto oppilaan vammaisuudesta, jos oppilaalla on pidennetyn oppivelvollisuuden päätös ja koulutuksenjärjestäjä on oikeutettu korkeampaan valtionosuusrahoituksen kertoimeen oppilaalle järjestetyn erityisten opetusjärjestelyiden vuoksi

Lue lisää varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta

Palaa pääsivulle