
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (1-4 luokat)
Käyttäytyminen: Työrauhan ylläpitäminen
Erittäin hyvin |
Hyvin |
Tyydyttävästi |
Välttävästi |
Ei onnistu vielä |
- pitää aktiivisesti ja esimerkillisesti yllä työrauhaa
- osaa hienovaraisesti muistuttaa myös muita työrauhan ylläpitämisestä
- osaa säännöllisesti sopeuttaa oman toimintansa oppimistilanteiden mukaan
|
- työskentelee useimmiten keskittyneesti
- huolehtii omalta osaltaan hyvästä työrauhasta
- korjaa tarvittaessa käytöstään ohjeen mukaan
|
- keskittyminen työskentelyyn vaihtelee
- tarvitsee usein aikuisen tukea työrauhan saavuttamiseen
- toistuvasti huomautettavaa, huomautus tehoaa vaihtelevasti
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu työrauhan haasteista.
|
- häiritsee usein toisten työskentelyä omasta aloitteestaan
- suhtautuu välinpitämättömästi työrauhan ylläpitämiseen
- tarvitsee jatkuvasti aikuisen tukea työrauhan saavuttamiseen
HUOMIOITAVAA: Huoltajien kanssa yhteistyössä on tehty useita toimenpiteitä työrauhan saavuttamiseksi. |
- häiritsee jatkuvasti itseään ja muita
- kieltäytyy yhteistyöstä
HUOMIOITAVAA: Tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta oppilaalla on runsaasti haasteita työrauhan saavuttamisessa. |
Käyttäytyminen: Yhteistyötaidot
Erittäin hyvin |
Hyvin |
Tyydyttävästi |
Välttävästi |
Ei onnistu vielä |
- omatoiminen, aktiivinen ja esimerkillinen yhteistyössä muiden kanssa
- osaa toimia rakentavalla tavalla erilaisissa tilanteissa
- auttaa toisia
- toimii myötätuntoisesti ja toisia arvostavasti
|
- toimii hyvin yhteistyössä muiden kanssa
- ei aiheuta ristiriitatilanteita
- on yleensä avulias
- toimii useimmiten myötätuntoisesti ja toisia arvostavasti
|
- toimii valikoiden yhteistyössä muiden kanssa
- saattaa aiheuttaa ristiriitoja tai mennä niihin mukaan
- toisen näkökulman näkeminen ja myötätuntoinen toimiminen on vaihtelevaa
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista yhteistyötaidoissa.
|
- yhteistyö muiden kanssa on haastavaa
- usein aiheuttaa tai on mukana ristiriitatilanteissa
- ei oma-aloitteisuutta yhteistyöhön
- tarvitsee paljon tukea toimimiseen yhteistyössä muiden kanssa
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja mahdollisista tukitoimista yhteistyötaidoissa. |
- yhteistyötaidot ovat vielä kehittymättömät
- jatkuvasti selvitettäviä ristiriitatilanteita
- ei kykene osallistumaan ryhmän toimintaan
- aikuisen tuki välttämätön
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja tukitoimista yhteistyötaidoissa. |
Käyttäytyminen: Yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen
Erittäin hyvin |
Hyvin |
Tyydyttävästi |
Välttävästi |
Ei onnistu vielä |
- noudattaa yhteisiä sääntöjä esimerkillisesti
- ylläpitää aktiivisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä
- käyttäytyy kaikkia kohtaan kohteliaasti
|
- noudattaa yhteisiä sääntöjä
- käyttäytyy yleensä hyvin
- suhtautuu myönteisesti yhteisiin sääntöihin
|
- suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin joskus välinpitämättömästi
- käyttäytyminen vaihtelee
- joitakin rangaistuksia tai puhutteluja
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntöjen noudattamisen haasteista.
|
- suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja sääntöihin enimmäkseen kielteisesti tai välinpitämättömästi
- käyttäytyy usein huomautusta vaativasti
- rangaistuksia
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntörikkomuksista. |
- yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen ei vielä onnistu
- useita rangaistuksia
HUOMIOITAVAA: Käytössä on monenlaisia tukitoimia ja huoltajia on tiedotettu toistuvista sääntörikkomuksista.
|