Arviointi

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (1-4 luokat)

 

Käyttäytyminen: Työrauhan ylläpitäminen

Erittäin hyvin Hyvin Tyydyttävästi Välttävästi Ei onnistu vielä
  • pitää aktiivisesti ja esimerkillisesti yllä työrauhaa
  • osaa hienovaraisesti muistuttaa myös muita työrauhan ylläpitämisestä
  • osaa säännöllisesti sopeuttaa oman toimintansa oppimistilanteiden mukaan
  • työskentelee useimmiten keskittyneesti
  • huolehtii omalta osaltaan hyvästä työrauhasta
  • korjaa tarvittaessa käytöstään ohjeen mukaan

 

  • keskittyminen työskentelyyn vaihtelee
  • tarvitsee usein aikuisen tukea työrauhan saavuttamiseen
  • toistuvasti huomautettavaa, huomautus tehoaa vaihtelevasti

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu työrauhan haasteista.

 

  • häiritsee usein toisten työskentelyä omasta aloitteestaan
  • suhtautuu välinpitämättömästi työrauhan ylläpitämiseen
  • tarvitsee jatkuvasti aikuisen tukea työrauhan saavuttamiseen

HUOMIOITAVAA: Huoltajien kanssa yhteistyössä on tehty useita toimenpiteitä työrauhan saavuttamiseksi.

  • häiritsee jatkuvasti itseään ja muita
  • kieltäytyy yhteistyöstä

HUOMIOITAVAA: Tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta oppilaalla on runsaasti haasteita työrauhan saavuttamisessa.

 

Käyttäytyminen: Yhteistyötaidot

Erittäin hyvin Hyvin Tyydyttävästi Välttävästi Ei onnistu vielä
  • omatoiminen, aktiivinen ja esimerkillinen yhteistyössä muiden kanssa
  • osaa toimia rakentavalla tavalla erilaisissa tilanteissa
  • auttaa toisia
  • toimii myötätuntoisesti ja toisia arvostavasti
  • toimii hyvin yhteistyössä muiden kanssa
  • ei aiheuta ristiriitatilanteita
  • on yleensä avulias
  • toimii useimmiten myötätuntoisesti ja toisia arvostavasti

 

  • toimii valikoiden yhteistyössä muiden kanssa
  • saattaa aiheuttaa ristiriitoja tai mennä niihin mukaan
  • toisen näkökulman näkeminen ja myötätuntoinen toimiminen on vaihtelevaa

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista yhteistyötaidoissa.

 

  • yhteistyö muiden kanssa on haastavaa
  • usein aiheuttaa tai on mukana ristiriitatilanteissa
  • ei oma-aloitteisuutta yhteistyöhön
  • tarvitsee paljon tukea toimimiseen yhteistyössä muiden kanssa

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja mahdollisista tukitoimista yhteistyötaidoissa.

  • yhteistyötaidot ovat vielä kehittymättömät
  • jatkuvasti selvitettäviä ristiriitatilanteita
  • ei kykene osallistumaan ryhmän toimintaan
  • aikuisen tuki välttämätön

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja tukitoimista yhteistyötaidoissa.

 

 

Käyttäytyminen: Yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen

Erittäin hyvin Hyvin Tyydyttävästi Välttävästi Ei onnistu vielä
  • noudattaa yhteisiä sääntöjä esimerkillisesti
  • ylläpitää aktiivisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä
  • käyttäytyy kaikkia kohtaan kohteliaasti

 

 

  • noudattaa yhteisiä sääntöjä
  • käyttäytyy yleensä hyvin
  • suhtautuu myönteisesti yhteisiin sääntöihin

 

  • suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin joskus välinpitämättömästi
  • käyttäytyminen vaihtelee
  • joitakin rangaistuksia tai puhutteluja

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntöjen noudattamisen haasteista.

 

  • suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja sääntöihin enimmäkseen kielteisesti tai välinpitämättömästi
  • käyttäytyy usein huomautusta vaativasti
  • rangaistuksia

HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntörikkomuksista.

  • yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen ei vielä onnistu
  • useita rangaistuksia

HUOMIOITAVAA: Käytössä on monenlaisia tukitoimia ja huoltajia on tiedotettu toistuvista sääntörikkomuksista.