Henkilökohtainen apu

Vaikeavammainen henkilö voi saada henkilökohtaista apua itsenäisempään selviytymiseen arjessa ja pystyäkseen osallistumaan (esim. asiointi, harrastukset, vapaa-aika) myös kodin ulkopuolella. Henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa saavuttamaan mahdollisimman itsenäinen elämä, joten sitä ei ole tarkoitettu pelkästään hoidon, hoivan ja/tai valvonnan tarpeisiin.

Henkilökohtainen apua voidaan järjestää kolmella eri tavalla

1. Työnantajamalli

Vaikeavammaiselle henkilölle korvataan avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset. Työnantajana asiakas voi itse valita avustajan ja määritellä avustajan työn sisällön. Henkilökohtaisen avun yksikkö auttaa työnantajavelvoitteiden hoitamisessa.

2. Palveluseteli

Asiakas valitsee itse palveluntuottajan. Hän voi vaihtaa palveluntuottajaa tai käyttää useita palveluntuottajia. Asiakas tilaa palvelun ja tekee sopimuksen palvelusta palveluntuottajan kanssa. Palvelusetelin käytöstä kerrotaan palvelusetelin sääntökirjassa.

3. Ostopalvelu

Ostopalvelumalli täydentää työnantaja- ja palvelusetelimalleja. Siinä kaupunki valitsee asiakkaan tarpeisiin soveltuvan palveluntuottajan ja ohjaa asiakkaan palvelun piiriin. Kaupungilla on sopimus palveluntuottajan kanssa.

 Henkilökohtaista apua voi hakea sähköisesti Omapalvelun kautta tai paperilomakkeella.

Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö

Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö palvelee sekä asiakkaita että kuntien työntekijöitä:

  • tarjoaa tietoa palveluista ja neuvoo henkilökohtaista apua koskevissa asioissa
  • auttaa palvelun aloittamisessa työnantajamallissa
    – auttaa avustajan rekrytoinnissa
    – huolehtii avustajien palkkojen maksusta Oima-ohjelman avulla
    – tukee muissa työnantajan velvoitteissa
  • auttaa palvelun aloittamisessa palvelusetelimallissa
    – kertoo palvelun käyttöön liittyvistä käytännöistä, vastuista ja velvollisuuksista
    – antaa palvelusetelin
  • huolehtii tuntiseurannasta ja laskutuksesta palveluseteli- ja ostopalvelumallissa
  • kokoaa asiakaspalautteen ja kehittää henkilökohtaisen avun palvelukokonaisuutta

Yksikön verkkosivut  www.tampere.fi/hop.

Yksikön verkkosivuilta löytyvät myös kaikki lomakkeet ja käsikirjat.

Tampereen kaupunki
Henkilökohtaisen avun yksikkö
PL 98
33201 Tampere

Käyntiosoite: Hatanpäänkatu 3 F , Tampere
Palvelupuhelin p. 041 730 2108
Tekstiviestit p. 041 730 2109
Sähköposti: avustaja (at) tampere.fi
Tuntilistat: tuntilistat (at) tampere.fi
Ajanvaraus verkossa

Tiedote sähköisestä ajanvarauksesta