Nivelvaiheyhteistyö

Varhaiskasvatuksesta esiopetukseen Esiopetusta edeltävänä keväänä pidettävässä lapsen varhaiskasvatuskeskustelussa tai tuen VASU-palaverissa tulevan esioppilaan tuen järjestämiseen liittyvä tieto siirtyy päiväkodin henkilökunnan ja lapsen tulevan esiopetuspaikan opiskeluhuoltoryhmän kautta esiopetukseen. Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan esioppilaan opettamisen kannalta välttämättömät tiedot välitetään pedagogisessa arviossa tai…

Keskeiset vastuualueet ja tehtävät

Rehtori koulun rehtori tai hänen määräämänsä viranhaltija vastaa opiskeluhuoltotyön johtamisesta ja opiskeluhuoltoryhmän toimintojen koordinoinnista toimii yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän koollekutsujana vastaa yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän toimintasuunnitelman laatimisesta, toiminnan toteutumisesta, seurannasta  ja arvioinnista Huolehtii opiskeluhuoltokertomusten ja muiden opiskeluhuollon tehtävissä laadittujen tai saatujen asiakirjojen tallentamisesta opiskeluhuoltorekisteriin…

Ohjaavat periaatteet

Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellyttämää toimintaa oppilaitosyhteisössä. Opiskeluhuollon toiminnan tavoitteena on edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä Toiminnan painopiste on…

Opiskeluhuollon kokonaisuus

Lähtökohdat ja tavoitteet  Opiskeluhuollon avulla tuetaan yhteisöllistä ja yksilöllistä hyvinvointia sekä terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön syntymistä. Siten edistetään lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden mielenterveyttä ja ehkäistään syrjäytymistä sekä edistetään esiopetus- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Opiskeluhuollon palveluilla tuetaan myös oppimista sekä tunnistetaan, lievennetään…