Kangasala uudisti julkikuvansa

22.5.2018

Kangasalan kaupungin uusi logo värillisenä
Uusil logo ja slogan
G-kirjainta käytetään kaupungin asiakirjamateriaaleissa leimasimen omaisesti niin, että se näkyy joko kokonaisena tai osittain
G-kirjaimesta johdettuja kaupungin arvoja kuvastavia ikonimaisia kuvituksia käytetään markkinointiviestinnässä.

Uuden ilmeen myötä Kangasalaa ja sen vahvuuksia halutaan tuoda esiin entistä vahvemmin ja rohkeammin

Kangasalan kaupunki uudisti brändi-identiteettinsä ja visuaalisen ilmeensä uudistetun kaupunkistrategian tavoitteiden ja arvojen mukaisiksi sekä vastaamaan kaupungin nykyistä toimintaympäristöä.

– Kangasalan kaupungin aitoa ydintä etsittiin laajassa brändityössä, jossa ajatuksia, näkemyksiä ja ideoita kerättiin kaupunkilaisilta ja muilta sidosryhmiltä. Strategia- ja brändikyselyissä kirjatut ajatukset toimivat rakennusaineksina, kun pohdimme kaupunkiyhteisön tulevaisuutta brändityöpajoissa, kertoo tiedottaja Annikka Lampo.

Niin brändityöpajan keskusteluissa kuin verkossa toteutetussa brändikyselyssä nousi selkeästi esiin, että ominaisinta Kangasalaa ovat luonto, pitkä ja rikas historia sekä Kesäpäivän Kangasala -laulu.

– Meidän tehtävämme oli etsiä ja luoda yhtymäkohtia historia ja luonto -teemojen sekä
kaupungin strategian ja vision välillä. Eli tavoitteena oli luoda erottuva ilme, joka
ilmentää tulevaisuuden Kangasalaa, kertoo uudistyössä kaupungin yhteistyökumppanina toimineen mainostoimisto Redlandin projektipäällikkö Virpi Koskinen.

Monipuolisen työn tuloksena toteutettiin brändikäsikirja, jossa Kangasalan julkinen minäkuva kiteytyy oivaltavalla tavalla niin viestinnällisesti kuin visuaalisesti.  Käsikirjan tarkoituksena on toimia punaisena lankana kaikessa Kangasalan markkinoinnissa ja viestinnässä.
Uudistetun brändi-identiteetin ja visuaalisen ilmeen tavoitteena on tukea yhtenäistä viestintää, julkikuvan rakentumista ja kaupungin strategian edistämistä.
Kaupunginjohtaja Oskari Auvinen korostaa, että Kangasalan brändi on kaikkien kangasalalaisten yhteinen ja että kaikki kaupunkilaiset ovat tärkeitä brändilähettiläitä.

– Kangasalan uusi omaperäinen logo huomataan varmasti. Lisäksi se antaa mielikuvitukselle tilaa ja toimii kansainvälisissäkin yhteyksissä. Puhuttelevat ihmisläheiset mustavalkokuvat yhdistettynä logosta johdettuihin värillisiin elementteihin tuovat ilmeeseen erottuvan vivahteen, kaupunginjohtaja Auvinen kuvailee.  

Kangasalan kaupungin tunnistettava graafinen elementti muodostuu sanan Kangasala g-kirjaimen ympärille. Visuaalisesti yksinkertainen elementti kuvastaa silmää vinkkaavaa iloista kaupunkilaista.

Kangasalan pääväri on punainen, jonka lisäksi viidellä lisävärillä voidaan luoda hyväntuulinen ja energinen ilme. Lisävärejä ovat keltainen, oranssi, tummansininen, vaaleansininen ja vihreä.

Vaakunaa käytetään edelleen Kangasalan kaupungin virallisena tunnuksena ja logoa epävirallisemmassa viestinnässä sekä markkinoinnissa.

– Arvostamme myös perinteitä, siksi säilytämme kautta Suomen tunnetun ”oksalla ylimmällä” -teeman pääviestinämme, perustelee Auvinen.

– “Oksalla ylimmällä” on osa kangasalalaisten dna:ta. Se on tuttu ja turvallinen johtoajatus,
joka kuvaa sitä, kuinka hyvin asiat Kangasalla ovat, Koskinen puolestaan toteaa.

Uutta ja rohkeaa valintaa sen sijaan edustaa uusi palvelulupaus, joka erottuu ja jää mieleen.

Brändityössä kangasalalaisuudesta piirtyi esiin näkemys, että Kangasalla ollaan ylpeitä osaamisesta, ihmisistä, ainutlaatuisuudesta, sekä eteenpäin pyrkivästä asenteesta ja palveluasenteesta, jota
Kangasalta löytyy. Siksi palvelulupaukseksi valittiin ”Vaatimattomasti paras”.

– Vaatimattomasti paras -oli lause, joka tuli työryhmältä itseltään. Sen koettiin kuvaavan
Kangasalan asennetta - tehdään paljon mutta ei pidetä siitä turhaa mekkalaa. Nyt koettiin
kuitenkin, että on aika pitää hieman mekkalaa siitä, kuinka hyvä paikka Kangasala on elää ja
yrittää. Kangasalla kaikkien on lupa olla vaatimattomasti parhaita, Virpi Koskinen selostaa.

– Moni totesi, että palvelulupaus on rohkea veto. Halusimme tietoisesti asettaa
riman sen verran korkealle, että se on tavoittelemisen arvoinen. Kangasalla ei tehdä
katteettomia lupauksia, jatkaa Koskinen.

–Vaatimattomasti paras -sanaparissa on mukana myös hitunen huumoria. Eli Kangasalla ei olla niin tosikkoja, etteikö voisi todeta olevan vaatimattomasti paras - tyypilliseen Kangasalalaiseen tyyliin.

Koskisen mukaan palvelulupaus on se mihin pyritään, eli tavoitellaan parasta mahdollista palvelua tai vaikkapa välittämistä.

– Tämän voi jokainen Kangasalla toimiva yritys ja palvelu luvata asiakkailleen. Vaatimattomasti parasta tavoittelee myös kaupunki omalla toiminnallaan. Toivomme myös jokaisen Kangasalalaisen pyrkivän tähän omassa toiminnassaan eli huomioidaan, välitetään ja kannustetaan aidosti ja rohkeasti, summaa Koskinen.
Uusi ilme otetaan käyttöön koko kaupunkiorganisaatiossa kesän ja syksyn aikana.

– Ihan kertarysäyksellä uuteen ilmeeseen siirtyminen ei näin suuressa julkisorganisaatiossa ole mahdollista, vaan siirtymäaika tarvitaan. Kahden ilmeen rinnakkaiselo pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä ja vanhoista materiaaleista luovutaan, kun uudet on ehditty ottaa hallitusti käyttöön, tiedottaja Lampo sanoo.

Uusi ilme nähdään pian myös kaupungin uusilla verkkosivuilla, jotka avataan kesäkuussa.

Lisätietoja:
kaupunginjohtaja Oskari Auvinen, p. 040 133 6311, oskari.auvinen(at)kangasala.fi
tiedottaja Annikka Lampo, p. 040 133 6628, annikka.lampo(at)kangasala.fi
projektipäällikkö Virpi Koskinen, Redland Oy, p. 050 590 2040, virpi(at)redland.fi